Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

PROPOZYCJE ZABAW BADAWCZYCH

Temat zajęć: „Laboratorium dźwięku” – zabawy badawcze.

Zajęcia o dźwiękach zaczniemy od odpowiedzi na pytanie – do czego służy ucho?

Rodzic pokazuje dziecku ilustrację przedstawiającą wnętrze ucha i omawia, do czego ucho służy i jak jest zbudowane. Po sformułowaniu tezy, że uszy służą do słuchania, badamy, czy na pewno tylko do tego?

W tym celu przeprowadzamy następujący eksperyment: prosimy, aby dziecko obróciło się kilka razy wokół własnej osi, a następnie, by siadło na ziemi. Mimo że już się nie kręci, w głowie kręci się, jeszcze przez kilka minut. Dlaczego? Ponieważ w kanalikach ucha znajduje się płyn, który zaczyna się ruszać, kiedy my zaczynamy się kręcić. Kiedy usiedliśmy na podłodze, płyn jeszcze przez kilka minut się poruszał. Dlatego nasz mózg miał wrażenie, że nadal się kręcimy.

Wniosek: Ucho służy do słuchania, ale jest także narządem równowagi.

 

  1. Muzyczny kubek
    • Materiały: plastikowe kubki, sznurek, spinacz, gąbka, woda,
    • Przebieg: na dnie plastikowego kubka należy zrobić dziurkę przy pomocy gwoździa lub grubej igły, następnie przeciągnąć sznurek, a na jego końcu zamocować spinacz w taki sposób, aby był na zewnątrz. Później przesuń wilgotną gąbkę wzdłuż sznurka.
    • Wniosek: kubek zaczyna grać.

    2. Szklana orkiestra
    • Materiały: osiem szklanek, woda, ołówek.
    • Przebieg: do ośmiu takiej samej wielkości szklanek należy wlać wodę, dbając o to,
    by jej poziom nie był taki sam. Później trzeba uderzać w nie lekko ołówkiem
    i sprawdzać, czy każda szklanka wydaje inny dźwięk. Następnie trzeba ustawić szklanki w rzędzie, zaczynając od tej, w której jest najwięcej wody, a kończąc na tej, w której wody jest najmniej i na odwrót.
    • Wniosek: wysokość dźwięków zależy od ilości wody szklance.
    Gra na szklankach http://dydaktykamuzyka.pl/2019/03/26/gra-na-szklankach/

  2. Gumowe ucho
    • Materiały: szklanka.
    • Przebieg: przyłóżcie szklankę do ściany i nasłuchujcie – każdy, kto znajduje się
    za ścianą, mówiąc lub śpiewając, wytwarza fale dźwiękowe niewyczuwalne
    w normalnych warunkach.
    • Wniosek: przykładając szklankę do ściany, słyszymy dźwięki wytwarzane przez drgania.

    4. Czy dźwięk można zobaczyć?
    • Materiały: gumki recepturki, folia, pieprz, gruboziarnista sól lub bazylię, garnek, plastikowe pudełko, łyżka.
    • Przebieg: na plastikowym pudełku, za pomocą gumki recepturki, zamocujcie folię
    i wysypcie na nią pieprz lub gruboziarnistą sól. Następnie weźcie garnek, unieście go wylotem w stronę pudełka i uderzcie mocno łyżką.
    • Wynik: powietrze przenosi fale dźwiękowe, ziarenka poruszają się.

 Jak zobaczyć dźwięk https://www.youtube.com/watch?v=p-57BqsuEVU

Propozycje zabaw pochodzą ze strony:

https://blizejprzedszkola.pl/w-laboratorium-dzwieku-wybuchowe-laboratorium,2,3931.html
http://www.edukacja.edux.pl/p-37603-zabawy-badawcze-w-przedszkolu

 

 

ZABAWY BADAWCZE Z JAJKIEM

Witam Was drogie dzieci jak Wasze przygotowania do Świąt Wielkiej Nocy? 
Z poprzednich naszych zajęć wiecie już co powinniśmy przygotować do wielkanocnego koszyczka.  Dziś  zapraszamy Was na nową porcję wiedzy i zabawy.

Jak wiecie nieodłącznym symbolem Świąt Wielkanocnych są jajka.
Tematem dzisiejszych zajęć będzie JAJKO. Skąd mamy jajka?  Z czego składa się jajko ? Co można z niego zrobić? 
Na początek obejrzyjcie krótki film „Bajka o jajkach”

https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

A teraz obejrzyjcie zdjęcia ptaków i ich jajek. Zwróćcie uwagę na ich rozmiary i kolory. Niektóre jajeczka nie potrzebują malowania – już wyglądają jak piękne pisanki.

 file:///C:/Users/asus/Downloads/jajko-pd-198-3389-strony-1-6%20(1).pdf

 Zabawy badawcze „Wokół jajka”. Będzie nam potrzebnych kilka jajek surowych i jedno czy dwa ugotowane, miski szklane, woda, sól i łyżka

– Teraz zajrzyjmy do środka jajka.
Rozbijcie jedno jajko i przyjrzyjcie się co tam jest.
Jajko składa się ze skorupki, białka i żółtka. Zobaczcie, że w jajku może też być zarodek. Z takiego jajka może wykluć się pisklątko. Dlatego jajko jest symbolem nowego życia.
Teraz popatrzcie na dwa jajka: ugotowane i surowe.
Po czym poznamy, które jest które? Zakręćcie najpierw jednym jajkiem, a potem drugim… Jest różnica? Jedno kręci się dłużej a drugie krócej? Dlaczego i które jak się kręci? Jajko surowe kręci się krótko i wolno, bo ma płynny środek. Płyn przelewa się wewnątrz skorupki i hamuje szybkie poruszanie się jajka. Jajko ugotowane wiruje szybciej i dłużej bo w środku jest jedną masą.

– Dowiemy się jeszcze czegoś o jajku. Weźcie teraz miseczkę lub słoik z wodą i włóżcie tam jajko surowe. Jeśli jajko leży na dnie to znaczy że jest świeże, jeśli trochę się uniosło od dna nie jest pierwszej świeżości, a jeśli pływa prawnie na powierzchni wody – od takiego jajka trzymajcie się  z daleka jego zapach nie będzie ładny 

Zabawa ruchowa do piosenki „Z jajkiem i zającem” – poniżej link do piosenki (podczas zwrotek naśladowanie słów piosenki, natomiast podczas refrenu podskakiwanie z ułożonymi pod bok rączkami)

https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458

Pisanka – pomysły i sposoby wykonania w poniższym linku

https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE

  Kolejna propozycja zabawy Ukryte jajka – odszukiwanie w pokoju sylwet jajek.
Określanie ich położenia.
 Potrzebne będą – pisanki, które można wyciąć z papieru, jak również mały talerzyk lub koszyczek.
Zadaniem rodzica jest ukrycie w pokoju pisanek. Rola dziecka będzie polegała na ich odnalezieniu. Następnie, gdy zostaną odnalezione wszystkie pisanki proponuję, aby dziecko rozłożyło je na stole i policzyło, ile udało mu się odnaleźć.
Dalsza część zadania polega na ułożeniu przez rodzica kolejnych pisanek po kolei, jedną:
na talerzu, obok talerza, pod talerzem, przed talerzem, za talerzem, jak również trzymanie jednej pisanki nad talerzem.
Zadaniem dzieci jest określenie położenia pisanek względem talerza.

 Następną zabawą, którą proponuję jest kodowanie z pisankami. Będą nam potrzebne kredki, kostka do gry, pisanki, które można narysować.
Pierwsza opcja. Liczbie oczek na kostce będą odpowiadały kolory: 1 – żółty, 2 – niebieski, 3 – zielony, 4 – czerwony, 5 – brązowy, 6 – pomarańczowy (możecie też ustalić inne kolory). Zadaniem dziecka jest rzucenie kostki, a następnie policzenie ile oczek wyrzuciło. Jeżeli wyrzuciło, np. 4 oczka na kostce to maluje 4 kółeczka na swojej pisance na czerwono, jeżeli wyrzuci 2 oczka – maluje na pisance 2 kółeczka na niebiesko. Zabawa trwa, aż do zakolorowania całej pisanki.
Druga opcja, dla dzieci które znają już cyferki. Tutaj w kółeczkach na pisance musicie wpisać liczby od 1 do 6. Dziecko rzuca kostkę i maluje wszystkie kółeczka z liczbą odpowiadającą ilości kropek na kostce w ustalonym kolorze.

 Jako przerwę, proponuję swobodną improwizację ruchową do utworu

 ,,Taniec szalonych kurczaków w skorupkach”.

 Po szalonym tańcu proponuję Wam kilka eksperymentów z jakiem

  1. GUMOWE JAJO

Czego potrzeba?

  • jajko (surowe)
  • ocet
  • kubek
  • talerzyk

Jajo wrzucamy do octu i zakrywamy talerzem. Zostawiamy całość na jedną dobę. W tym czasie ocet ścina białko, na skorupce widać bąbelki uciekającego powietrza. Po upływie jednego dnia, obieramy jajo ze skorupki i sprawdzamy, co  się wydarzyło. Jajko jest  bardzo plastyczne.

link do eksperymentu  https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg

  1. JAJKO W BUTELCE
    Czego potrzeba?
  • jajko ugotowane na twardo
  • butelka np. po Kubusiu
  • zapałki

Do butelki wrzucamy  kilka zapalonych zapałek i szybko (zanim zapałki przestaną się palić) stawiamy gotowane obrane jajko w otworze butelki. Jajko powinno zostać wessane do środka.

link do eksperymentu   https://www.youtube.com/watch?v=sbkjSMm4bmY

  1. Pływające jajko

Czego potrzeba?

  • jajko
  • przezroczyste naczynie
  • woda
  • sól

Gdy włożymy jajka do wody, to oczywiście toną.  Dzieje się to z prostej przyczyny: jajko ma większą gęstość niż woda. Wystarczy wsypać sól do wody i zwiększyć jej gęstość tworząc solankę, a jajko będzie pływało.

link do eksperymentu   https://www.youtube.com/watch?v=bGI2X3hsgbg

 

Zabawa badawcza, podobnie jak i inne rodzaje zabaw, jest sposobem rozwijania aktywności własnej dziecka. Dziecko, które podejmuje zabawę badawczą, w trakcie działania myśli, poznaje cechy, właściwości i funkcje przedmiotów, różnorodne zjawiska, a także rozmaite zależności przyczynowo – skutkowe między badanymi przez siebie przedmiotami i zjawiskami. Kierując się naturalną potrzebą ciekawości dąży do poznania świata.

Masy plastyczne do  wykonania ze składników dostępnych w każdej kuchni

Masy plastyczne typu slim czy ciastolina to doskonały przepis na udaną zabawę dla całej rodziny a także doskonałe ćwiczenie sensoryczne dla dzieci. Masy, które można ugniatać, ściskać, rozciągać są doskonałym ćwiczeniem stymulującym motorykę małą.

1. Mannolina

Do jej wykonania potrzebujesz:

  • 1 szklanka kaszy manny
  • 1/2 szklanki ciepłej wody

Wykonanie:

  1. Kaszę wsyp do miski i zalej ciepłą wodą.
  2. Zagnieć. Gotowa masa powinna odchodzić od ręki.

Wskazówka: Jeśli chcesz zabarwić masę, dodaj kilka kropli barwnika do wody jeszcze przed zalaniem nią kaszy.

2.  Piasek księżycowy

O tej masie pisałam już wiele razy. Jest bardzo podobna do mokrego piasku, ale delikatniejsza w dotyku. Można z niej lepić babki i wycinać wzory.

Aby wykonać księżycowy piasek czy też „moon sand”, przygotuj:

  • 4 szklanki mąki pszennej
  • 1/2 szklanki oleju

Wykonanie:

  1. Dokładnie wymieszaj składniki

Wskazówka: Masę możesz przechowywać nawet do kilku tygodni. Wystarczy, że schowasz ją w szczelnie zamykanym pojemniku np. po lodach i wstawisz do lodówki.

3.      Najprostszy glutek

Rozciągliwa masa z dwóch banalnych składników! Przygotuj:

  • 100 ml dowolnego napoju (np. wody, soku czy coli)
  • 1 łyżkę mąki ziemniaczanej

Wykonanie:

  1. Dokładnie wymieszaj składniki w miseczce.
  2. Wstaw miskę do mikrofalówki na 15 sekund.
  3. Wyjmij i zamieszaj.
  4. Ponownie wstaw do mikrofalówki.
  5. Powtarzaj czynność, aż uzyskasz rozciągliwą masę.
  6. Zostaw masę na kilka minut, aby wystygła zanim zaczniesz się nią bawić. Link do mannoliny, piasku księżycowego, glutka https://www.youtube.com/watch?v=00Dtq4kxq-g&feature=youtu.be

     

    Pomysły mas plastycznych i obrazki pochodzą ze strony https://www.mamawdomu.pl/2018/04/masy-plastyczne.html

    4. Co to jest powietrze i jakie ono jest?Przedstawiam państwu kolejny zestaw prostych doświadczeń, tym razem tematem przewodnim będzie powietrze. Miłej zabawy !!

    Doświadczenie 1

    Rodzic prosi aby dzieci się rozejrzały i odpowiedziały na pyt. Czy można powietrze zobaczyć? Odpowiedź brzmi: nie
    Następnie dzieci próbują zatkać nos, zamknąć buzie i sprawdzają jak długo można tak wytrzymać. Po chwili dzieci otwierają buzie, odsłaniają nos rodzic pyta: czy mogą tak długo wytrzymać, dlaczego nie, wspólne ustalenie, ze powietrze potrzebne jest do oddychania, do życia. Dzieci biorą głęboki wdech i sprawdzają czy powietrze ma zapach.
    Wnioski: Powietrze jest wszędzie (w każdym zakątku sali) i jest niezbędne do oddychania, do życia. Powietrze jest niewidzialne, bezbarwne i bez zapachu.

    Doświadczenie 2

    Dzieci dostają plastikowe butelki. Rodzic prosi by zakręcone butelki spróbowały zgnieść. Po chwili prosi aby odkręciły nakrętki i próbowały zgnieść. Wnioski: butelka zakręcona była napełniona powietrzem i nie pozwoliło ono na zgniecenie zakręconej butelki. Po odkręceniu korka powietrze uleciało i można było ja zgnieść.

    Doświadczenie 3 

    Szukanie dowodów na istnienie powietrza
    Dzieci dostają słomki i dmuchają w miskę z wodą. Widzą bąbelki i robią fale. (wiatr robiony z oddechów powoduje tworzenie fali i bąbelków w misce z wodą)

    Doświadczenie 4

    Rodzic nakłada balon na szklaną butelkę. Wkłada butelkę do miski i wlewa gorącą wodę. Balon się napełnia powietrzem. Wnioski: powietrze pod wpływem ciepła poszerza się i rośnie. Następnie butelkę wkłada do miski z zimną woda. Balon się kurczy. Wnioski: powietrze oziębia się i kurczy.

    Doświadczenie 5

    Unoszenie balonów powietrzem z suszarki.
    Rodzic podsumowuje mówiąc że, najważniejszą wartością powietrza jest możliwość oddychania i życia wielu roślin i zwierząt oraz ze jest niewidzialne, bez wonne i bezbarwne.
    Wiele ludzi wykorzystuje powietrze do różnego rodzaju sportów powietrznych i lotniczych.

    Światowy Dzień Wody odbywa się  co roku w dniu 22 marca w celu uświadomienia, jak wielką rolę odgrywa woda i jak wielkie zagrożenie niesie ze sobą spadek jej zasobów.

    Zapraszam do obejrzenia filmu WODA – MAMO TATO CO WY NA TO https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM

    Propozycje na dziś – zabawy badawcze z wodą, pełny opis zabaw do wykonania w domu z materiałów dostępnych w każdym domu. Życzę udanej zabawy dzieciom i rodzicom !!!

    Zabawa badawcza „ Poznajemy właściwości wody”
    Rodzic ustawia plastikową miskę wypełnioną wodą. Dziecko dotyka, wącha wodę,
    Próbuje odpowiedzieć na pytania:
    – jaki kolor ma woda? (bezbarwna, przezroczysta)
    – czy woda ma zapach? (nie ma zapachu)
    – czy woda ma smak? (bez smaku)
    Następnie rodzic pyta dziecko czy woda ma kształt. Dzieci próbują wziąć w ręce wodę.
    Rodzic proponuje, aby dzieci wlały wodę do przygotowanych naczyń o różnym kształcie i spróbowały odpowiedzieć na pytanie: jaki kształt ma woda, jeśli wleje się ją do naczynia. (woda nie ma kształtu, przybiera kształt naczynia, w którym się znajduje).