Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

 

  

 

     

Drodzy Rodzice nasze przedszkole podobnie jak w ubiegłym roku szkolnym bierze udział w ogólnopolskim programie 

Przedszkole Promujące Zdrowie.  

Mamy nadzieję, że wszystkie działania, jakie podejmujemy 
w celu poszerzenia edukacji zdrowotnej pozwolą nam wkrótce uzyskać

Certyfikat „Przedszkola Promującego Zdrowie” .

Program Przedszkole Promujące Zdrowie (PPZ)  ma na celu promowanie zdrowego stylu życia poprzez zachęcanie do większej aktywności fizycznej oraz propagowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Przez cały rok szkolny będziemy podejmować szereg inicjatyw, aby uświadamiać znaczenie zdrowego stylu życia. 

Co to jest „zdrowie”?

Zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia)

 

 OGÓLNA KONCEPCJA PROGRAMU:

  • Koncepcja programu opiera się na budowaniu związku między edukacją przedszkolną a promocją zdrowia w całym środowisku przedszkola.
  • Promocja zdrowia zgodnie z Kartą Ottawską jest  procesem umożliwiającym zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem w celu jego poprawy.
  • Przedszkole promujące zdrowie to miejsce, w którym podejmowane są wspólne działania dla poprawy zdrowia i samopoczucia, wszyscy uczą się jak zdrowiej i lepiej żyć oraz zachęcają innych do podobnych działań

 

Standardy przedszkola promującego zdrowie:

  1. Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców.
  2. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców.
  3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną i stwarza warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
  4. Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.

Tworzenie i rozwój Przedszkola Promującego Zdrowie to proces wielu zmian dokonywanych przez członków jego społeczności. Zmiany te dotyczą jednostek oraz przedszkola, jako instytucji . Jest to proces długotrwały, gdyż efektów zmian, w tym zmian zachowań zdrowotnych ludzi, można oczekiwać po kilku latach systematycznych działań.

 NASZE DZIAŁANIA W ROKU SZKOLNYM 2021/22

PROJEKT EDUKACYJNY „ ZDROWIE NA TALERZU”

Hej chłopaki i dziewczynki
czy Wy znacie witaminki?
Przed chorobą bronią Was,
gdy jesienny nadszedł czas.
Gdy już zimno i szaruga,
a przed nami zima długa.
Wtedy tylko witaminy:
jabłka, gruszki lub cytryny.
Hej chłopaki i dziewczynki
jedzcie zawsze witaminki.”

Przedszkolaki już dobrze wiedzą, jak ważne dla naszego organizmu i zdrowia jest spożywanie owoców. Na zajęciach  „ Zdrowy talerz”  samodzielnie wykonywały przepyszne i zdrowe szaszłyki owocowe. Uczyły się w ten sposób przygotowania zdrowych przekąsek pełnych witamin. Po skończonej pracy wszystkie dzieci ze smakiem zajadały owocowe przysmaki.  Dzieci tego dnia miały dużo pracy, każdy kroił owoce na kawałki oraz nadziewały na patyczki. Po skończonej pracy wszystkie dzieci ze smakiem zjadły owocowe przysmaki.

    

WITAMINY W SŁOIKACH GR. V

Dzieci z grupy V w ramach realizacji programu edukacyjnego „Zdrowie na talerzu” wzięły udział w zajęciach „Witaminy w słoikach” W trakcie zajęć dowiedziały się, że racjonalne odżywianie się w oparciu o piramidę zdrowie oraz ruch na świeżym powietrzu jest podstawą zachowania zdrowia. Rozpoznawały m.in. owoce, warzywa i przetwory z nich zrobione za pomocą zmysłów. W kąciku przyrody zostały umieszczone przetwory w słoikach na zimę.

   

PROMOCJA ZDROWIA W III GRUPIE

 

 

DZIEŃ ZIEMNIAKA

Dzień Ziemniaka – realizacja projektu edukacyjnego „ Zdrowie na  talerzu”

Wrzesień to miesiąc, kiedy z pól, działek, ogrodów przydomowych zbierane są warzywa i owoce. Ponieważ nasze przedszkole jest Przedszkolem Promującym Zdrowie przeprowadziliśmy zajęcia pod hasłem „ Dzień Ziemniaka”. Zajęcia odbyły się we wszystkich grupach od maluszków do starszaków. W trakcie naszych działań poznaliśmy historię ziemniaka. Szczególną uwagę zwróciliśmy na produkty i przysmaki wykonane z  ziemniaka.  W każdej grupie przedszkolaki  wykonały prace plastyczne z wykorzystaniem ziemniaków. W tym dniu dzieci miały okazję  smakować  pyszne pieczone ziemniaczki, bawić się wspólnie, tańczyć i śpiewać.  Dzieci z grupy IV i V połączyły się online z przedszkolakami z Kolorowego Przedszkola w Rzeszowie.

Święto było tak wspaniałe, że postanowiliśmy zachować po nim trwałą pamiątkę, w związku z czym w przedszkolnej szatni  stanęła galeria ziemniaczanych różnorodnych prac plastycznych.

 

 

 

 

 

 

 

  

Owocowe stworki w grupie I

Wrześniowym polem idzie jesień. Kosz słodki darów nam do przedszkola niesie. My jej wiersz o owocach wyrecytujemy, a ona nam kosz owoców ofiaruje. Z tych słodkich owoców stworki wesołe zrobimy, potem je ze smakiem schrupiemy 🙂 . Powstały na talerzykach potworki, kwiaty i wiele innych ciekawych kompozycji. Poznaliśmy żółtą gruszkę, czerwone jabłko i słodkie winogrono. Najsmaczniejsza była gruszeczka – mniam.

  

„Zdrowie na talerzu” w grupie II

W  ramach realizacji programu „Przedszkole Promujące Zdrowie”, którego głównym celem jest promowanie zdrowego stylu życia, średniaki wykonały dość nietypową pracę. Tym razem zamiast kartek…pojawiły się talerze, na których dzieci z pokrojonych warzyw tworzyły piękne, kolorowe kompozycje. Na zakończenie, każdy mały artysta mógł zjeść swoje dzieło. Dzieci ze smakiem chrupały marcheweczkę, paprykę, rzodkiewkę ale także selera, kalarepkę a nawet kapustę i czerwonego buraczka. Dla przedszkolaków było to niezwykłe doświadczenie. Poznały warzywa wszystkimi zmysłami: oglądały, dotykały, wąchały i …smakowały.

  

„Na straganie w dzień targowy takie słyszy się rozmowy…”

Dzieci z gr. II z wielkim zainteresowaniem oglądały inscenizację wiersza J. Brzechwy ” Na straganie”. Z ciekawością wysłuchały kłótni warzyw i bardzo chętnie opowiadały później o warzywach, określały ich kolor, wielkość, podkreślały ich walory zdrowotne. Dzieci utrwaliły wygląd i nazwy znanych warzyw ale także wzbogaciły słownictwo o nazwy nieznanych warzyw. Swoje wiadomości utrwaliły rozwiązując zagadki. W ciągu dnia miały możliwość podchodzenia do kącika przyrody lub do naszego przedszkolnego straganu, gdzie chętnie  oglądały zgromadzone tam okazy.

 

WYJŚCIE NA STRAGAN GR. III

Przedszkolaki z gr III wybrały się na krótki spacer na pobliski stragan warzywno- owocowy. Celem wyjścia było przypomnienie wyglądu i nazw warzyw i owoców. Dzieci doskonale znają nazwy owoców. Nieznaczny problem sprawiało im nazywanie niektórych warzyw, chociaż i z tym świetnie sobie poradziły. Zastanawialiśmy się, jakie przetwory można zrobić z napotkanych owoców i warzyw. 

 

GIMNASTYKA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU GR. V

  

„Owocowo – warzywne soki pijemy, bo zdrowi być chcemy!”

Pod takim hasłem dzieci z gr. II, spędziły piątkowe przedpołudnie w przedszkolu.
W tym dniu dzieci rozwijały swoje umiejętności kulinarne. Z czerwonych jabłuszek i soczystych marchewek wyczarowały zdrowy soczek, bez cukru i konserwantów. Po wykonaniu wszystkich czynności higienicznych: umyciu swoich rączek oraz owoców i warzyw, mali kucharze zabrali się do pracy. Przedszkolaki zapoznały się z urządzeniem do robienia soku- sokowirówką, jego działaniem oraz przy pomocy swoich pań, wykonały pyszny sok. Z radością i wielką ciekawością obserwowały, jak kubek napełnia się pomarańczowym płynem. Po skończonej pracy, dzieci delektowały się jego smakiem.
Średniaki z wielkim apetytem wypiły samodzielnie zrobiony świeży, naturalnie słodki sok!

 

LEGUMINA Z KASZY MANNEJ

 

DOMOWE CIASTO ZE ŚLIWKAMI

 

ZUPA KREM Z DYNI