Klub Małego Odkrywcy
Klub prowadzony jest przez nauczycielki: Dorotę Szymańską i Edytę Czernik z udziałem chętnych dzieci 5-6 letnich z Przedszkola Publicznego Nr 9 w Rzeszowie.
Zajęcia Klubu Małego Odkrywcy przewidziane są raz w miesiącu. Planowany czas zajęć to 35-45 minut
Cel główny:
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych
Cele ogólne:
- Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.
- Stawianie i rozwiązywanie problemów, pozwalających na poszukiwanie, odkrywanie i tworzenie (zdobywanie dostępnej im wiedzy).
- Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie i odkrywanie
- Wzbogacanie słownika dzieci o nowe pojęcia
- Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów i samodzielnego myślenia,
- Budowanie własnej wartości i poczucia bezpieczeństwa.
- Odkrywanie zainteresowań dziecięcych oraz rozbudzanie pasji z wykorzystaniem nowoczesnej technologii informacyjno – komunikacyjnej
- Przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy
- Kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach
Cele szczegółowe:
- Aktywny udział w zabawach badawczych ( dziecko – ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje).
- Cierpliwość w czekaniu na swój udział w badaniach.
- Przestrzeganie ustalonych zasad w zabawach
- Formułowanie spostrzeżeń i wniosków
- Posługiwanie się prostymi narzędziami
- Poprawne nazywanie badanych przedmiotów i zjawisk
- Rozumienie rzeczywistości w sposób uważny i otwarty
- Podejmowanie prób samodzielnego wykonywania eksperymentów pod okiem nauczyciela
Środki dydaktyczne:
– materiały dydaktyczne: plansze, zdjęcia, filmy edukacyjne , piosenki, zadania, plakaty
– przedmioty potrzebne do realizacji eksperymentów
– opowiadania
– płyty z piosenkami
Sposób realizacji programu:
Program realizowany będzie w trakcie zajęć przedszkolnych przez cały rok przy wykorzystaniu różnych form i metod pracy.
Metody:
- słowne: rozmowa, instrukcja, objaśnienia,
- czynne: samodzielnych doświadczeń; kierowana własna działalnością, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń,
- oglądowe : obserwacja, pokaz, demonstracja,
Formy:
- praca indywidualna – dziecko samodzielne wykonuje czynność;
- praca zbiorowa, wszystkie dzieci pracują wspólnie;
- praca zespołowa, dzieci pracują w stałych zespołach;
- praca grupowa, dzieci pracują w jednorazowych grupach.
Zajęcia składać się będą z dwóch części:
- teoretycznej, w której przy wykorzystaniu różnorodnych form i metod ( filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, nośniki dźwiękowe) dzieci zostaną wprowadzone w tematykę zajęć
- praktycznej, podczas której dzieci będą przeprowadzać eksperymenty i obserwacje z różnych dziedzin.
SPODZIEWANE EFEKTY:
-dziecko uczestniczy w ciekawych zajęciach
-dziecko stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć,
-dziecko bierze czynny udział w przeprowadzaniu doświadczeń i eksperymentów,
-dziecko potrafi „ działać” w zespole.