Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Klub Małego Odkrywcy

 

Klub prowadzony jest przez nauczycielki:  Dorotę Szymańską i Edytę Czernik z udziałem chętnych dzieci 5-6 letnich z Przedszkola Publicznego Nr 9 w Rzeszowie.

 Zajęcia Klubu Małego Odkrywcy przewidziane są raz w miesiącu. Planowany czas zajęć to 35-45 minut 

Cel główny:

Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych

Cele ogólne:

  • Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.
  • Stawianie i rozwiązywanie problemów, pozwalających na poszukiwanie, odkrywanie i tworzenie (zdobywanie dostępnej im wiedzy).
  • Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie i odkrywanie
  • Wzbogacanie słownika dzieci o nowe pojęcia
  • Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów i samodzielnego myślenia,
  • Budowanie własnej wartości i poczucia bezpieczeństwa.
  • Odkrywanie zainteresowań dziecięcych oraz rozbudzanie pasji z wykorzystaniem nowoczesnej technologii informacyjno – komunikacyjnej
  • Przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy
  • Kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach

Cele szczegółowe:

  • Aktywny udział w zabawach badawczych ( dziecko – ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje).
  • Cierpliwość w czekaniu na swój udział w badaniach.
  • Przestrzeganie ustalonych zasad w zabawach
  • Formułowanie spostrzeżeń i wniosków
  • Posługiwanie się prostymi narzędziami
  • Poprawne nazywanie badanych przedmiotów i zjawisk
  • Rozumienie rzeczywistości w sposób uważny i otwarty
  • Podejmowanie prób samodzielnego wykonywania eksperymentów pod okiem nauczyciela

 Środki dydaktyczne:

–  materiały dydaktyczne: plansze, zdjęcia, filmy edukacyjne , piosenki, zadania, plakaty

– przedmioty potrzebne do realizacji eksperymentów

– opowiadania

– płyty z piosenkami

 Sposób realizacji programu:

Program realizowany będzie w trakcie zajęć przedszkolnych przez cały rok przy wykorzystaniu różnych form i metod pracy.

Metody:

  • słowne: rozmowa, instrukcja, objaśnienia,
  • czynne: samodzielnych doświadczeń; kierowana własna działalnością, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń,
  • oglądowe : obserwacja, pokaz, demonstracja,

 Formy:

  • praca indywidualna – dziecko samodzielne wykonuje czynność;
  • praca zbiorowa, wszystkie dzieci pracują wspólnie;
  • praca zespołowa, dzieci pracują w stałych zespołach;
  • praca grupowa, dzieci pracują w jednorazowych grupach.  

Zajęcia składać się będą z dwóch części:

  • teoretycznej, w której przy wykorzystaniu różnorodnych form i metod ( filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, nośniki dźwiękowe) dzieci zostaną wprowadzone w tematykę zajęć
  • praktycznej, podczas której  dzieci będą przeprowadzać eksperymenty i obserwacje z różnych dziedzin.

SPODZIEWANE  EFEKTY:

-dziecko uczestniczy w ciekawych zajęciach

-dziecko stara się łączyć przyczynę  ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć,

-dziecko bierze czynny udział w przeprowadzaniu doświadczeń i eksperymentów,

-dziecko potrafi „ działać” w zespole.