Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

ROZWIJANIE MOWY

Zabawa słuchowa dla starszaków ,,Polowanie na głoski”.

Rodzic podaje głoskę  na którą będą polować . Umawia się z dzieckiem,  jeśli dziecko usłyszy wyraz z podaną głoską, musi, np. klasnąć, tupnąć, podskoczyć, itp. Następnie rodzic wypowiada różne wyrazy, jeżeli dziecko usłyszy podaną głoskę, sygnalizuje to umówionym znakiem

,,i” – igła, indyk, mak, igloo, sok
,,k” – karuzela, sok, kapusta, lok, nos, sowa,
,,w” – wąż, wazon, foka, fotel, flaga, waga, wałek, farba, worek
,,c’ – dzwon, kot, cukierek, taca, klocki, cytryna, cebula,
,,j’ – jajka, jagoda, igłą, jabłko, jeż, lizak, jaszczurka, miś

Drodzy Rodzice!

Serdecznie zachęcamy do rozwijania mowy oraz ćwiczeń logopedycznych wspólnie z dziećmi.

ZABAWY  ĆWICZĄCE  RUCHY  SZCZĘK

  1. Szuflada – mocne wysuwanie szczęki do przodu i z powrotem.
  2. Krokodyl – szeroko otwarta buzia – kłapanie szczęk.
  3. Żarłok – szeroko otwarta buzia – kłapanie szczęk.
  4. Na pastwisku – dzieci naśladują żucie trawy przez krowy, z zamkniętymi wargami, w różne strony. Zabawę można połączyć z chodzeniem na czworakach i ćwiczeniami naśladującymi dźwięk.
  5. Śpiewak – dzieci mimiką naśladują śpiew śpiewaka. Gdy nauczyciel przerywa nagranie – dzieci musza zamknąć buzię.
  • RYMOWANKI/ WIERSZE

 

W marcu

Raz śnieg pada,
a raz deszczyk.
Na jeziorze
lód już trzeszczy.

Błękit nieba
lśni w kałuży,
bałwan w słońcu
oczy mruży.

– Koniec zimy.
Przerwa.
Dzwonek.
– To nie dzwonek,
to skowronek!

Zabawa „Dobierz rym”, dobieranie słów rymujących się z wyrazami: pada, deszcz, skowronek

 

Wiosenny czarodziej

Czary- mary, fiku- miku,
szedł czarodziej po trawniku.
Niósł w plecaku fiołki, róże
a stokrotki gdzie?

W kapturze!

Rzucał kwiaty gdzie się dało,
żeby wszędzie coś pachniało.
Koło ławki, koło krzaka,
jakie kwiaty?

Te z plecaka!

W piaskownicy palmy sadził-
nawet nieźle sobie radził
no i huśtał na huśtawce
rozczochrane dwa dmuchawce.

  • Wyczarował, czary-mary,
    na kałużach nenufary
    aż podwórko zmienił w śliczny
    mały ogród botaniczny.

ZABAWY ĆWICZĄCE RUCHY WARG

  1. Sekret – nic nie powiem – dzieci mocno zaciskają wargi.
  2. Uśmiechy – dzieci maksymalnie oddalają kąciki ust od siebie pokazując żeby [zęby trzonowe zaciśnięte].
  3. Rybka – dzieci naśladują rybkę – otwierają i zamykają usta ułożone w literę „o”.
  4. Całuski – dzieci nawzajem przesyłają sobie całuski ściągając usta w „ryjek”.
  5. Króliczki – dzieci ściskają i wysuwają wargi mocniej niż przy „u” a potem przesuwają tym „pyszczkiem” w prawą i lewą stronę tak, aby nie ruszać szczęką. Inna mina to zagryzanie dolnej wargi górnymi zębami lub – trudne – unoszenie wargi górnej przy zaciśniętych szczękach tak, aby widoczne były tylko górne zęby.
  6. Zły pies – dzieci szczerzą zamknięte zęby obnażając je tak, aby dziąsła były widoczne. Warczą.
  7. Koty – dzieci naśladując koty trzymają między wargami {nie zębami!}plastykowe słomki – wąsy. Dla utrudnienia – słomki w środku możemy obciążyć plasteliną. Ćwiczenia języka – dzieci kotki się oblizują, zlizują mleczko z miseczek – dłoni, mlaskają i ziewają.
  8. Konik i woźnica – dzieci w parach biegają po sali w rytm melodii. W przerwach – koniki parskają, woźnica cmoka lub koniki kląskają, woźnica woła : prrr….
  9. Usta i brzuch – usta chcą zajrzeć do brzucha – dzieci wciągają usta w głąb jamy ustnej.
  10. Zawody – dwoje dzieci stoi naprzeciw siebie, trzyma kartkę papieru między wargami { nie zębami!!} i każde ciągnie w swoją stronę. Inna konkurencja – dzieci na wyścigi zjadają z talerzyka chrupki posługując się tylko wargami.
  11. Smutny – wesoły pajac – dzieci na sygnał naśladują minę smutnego i wesołego pajaca { uśmiech i podkówka}.
  12. Ptaszki – dzieci robią dzióbek i lekko go otwierają lub gwiżdżą.
  13. Baloniki – dzieci nabierają w buzię powietrze i zatrzymują je w wydętych policzkach. Na hasło „pękł” – przekłuwają palcami balonik. Słychać odgłos pękania.

 

ZABAWY ĆWICZĄCE PODNIEBIENIE MIĘKKIE

  1. Chory miś – nauczyciel opowiada o chorym misiu. Dzieci ilustrują to opowiadanie, kaszleniem przy wysuniętym na brodę językiem, kichaniem, chrapaniem na wdechu i wydechu, gdy chory miś zasypia po przyjęciu leków.
  2. Przeciągi – dzieci szeroko otwierają buzie i w takiej pozycji próbują wciągać powietrze nosem a wypuszczać ustami.

„Gimnastyka buzi i języka”

  • Podzielcie na sylaby słowo „jarzębina” i podskoczcie tyle razy, ile jest sylab.
  • Spróbujcie dotknąć językiem czubek nosa.
  • Kląskajcie jak koniki przeskakując z nogi na nogę.
  • Policzcie czubkiem języka górne zęby.
  • Zróbcie zabawną minę.
  • Wypowiedzcie zaklęcie: „tda, tdo, tde, tdu!”
  • Zróbcie zabawną minę.
  • Mlaskaj językiem o podniebienie.
  • Śpiewajcie „la, la, la, la”, tańcząc!
  • Mlaskaj językiem o podniebienie.
  • Zdmuchnijcie z ręki piórko.
  • Chrumkajcie jak świnki.
  • Zróbcie rybi pyszczek z warg – zamykajcie go i otwierajcie.
  • Nadymajcie policzki.
  • Machając rękami, naśladujcie odgłos wydawany przez sowę: „Hu, hu, hu”.
  • Zróbcie wdech nosem, a wydech ustami.

RYMOWANKI

Zachęcamy do nauki wesołej rymowanki i wspólnej zabawy z dzieckiem

 „Dziwny pies”

Jeden ,dwa, jeden, dwa,
pewna pani miała psa,
trzy i cztery, trzy i cztery,
pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć,
wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem,
wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
kto z was kości mu przyniesie?
Może ja, a może Ty.
Licz od nowa: raz, dwa, trzy…

Danuta Wawiłow

A teraz proponujemy masażyk na poprawę nastroju. Wszyscy lubicie pizzę?

Zachęcamy Was do zrobienia pysznej pizzy… wszystkie składniki macie blisko siebie…

Dobieramy się parami, siadamy jedno za drugim i wykonujemy na plecach partnera (siostry, brata, taty, mamy) czynności, jakie wykonuje się przy pieczeniu pizzy:

  • sypiemy mąkę – przebieramy opuszkami palców obu dłoni na plecach partnera,
  • zgarniamy ją – brzegami obu dłoni wykonujemy na plecach ruchy zgarniające,
  • lejemy oliwę – rysujemy palcem falistą linię, począwszy od karku, aż do dolnej części pleców
  • dodajemy szczyptę soli, no może dwie, trzy – lekko, kilka razy, szczypiemy w plecy
  • wyrabiamy ciasto – lekko ugniatamy plecy
  • wałkujemy – poruszamy dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół pleców,
  • wygładzamy placek – głaszczemy plecy
  • na wierzchy kładziemy pomidory – delikatnie stukamy w plecy dłońmi złożonymi w miseczki,
  • krążki cebuli, oliwki – naciskamy palcem w kilku miejscach
  • posypujemy serem i… – szybko muskamy po plecach opuszkami palców obu dłoni
  • buch! do pieca! – przytulamy się do pleców dziecka,
  • wyjmujemy i kroimy dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla dziadka…
  • naśladujemy krojenie, przesuwając po plecach brzegiem dłoni
  • dla ciebie…, dla… – dziecko wymyśla, dla kogo będą jeszcze kawałki pizzy,
  • a teraz polewamy keczupem – kreślimy palcem linię z pętlami
  • i… zjadamy, mniam, mniam, mniam – naśladujemy gryzienie, chwytając plecy dłońmi.