- Proponujemy Wam rozwiązanie krzyżówki.

- Przyglądnijcie się obrazkom. Opowiedzcie historyjkę. Jak myślicie dlaczego drzewko uschło?

- Popatrzcie na obrazki, co to za zwierzęta? Podzielcie nazwy zwierząt na sylaby. A
KWIECIEŃ: PROPOZYCJE ĆWICZEŃ NA KAŻDY DZIEŃ TYGODNIA
PONIEDZIAŁEK
WTOREK
ŚRODA
CZWARTEK
PIĄTEK
Oprac.: A.Kołodziej „Bliżej przedszkola”, nr 4.223/2020 r.
PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH
KWIECIEŃ: ĆWICZENIA ODDECHOWE
„Ćwiczenia oddechowe z piórkami”
Dzieci dmuchają na piórka tak, by te utrzymywały się w powietrzu, wirowały i nie spadły na podłogę.
„Taniec z piórkiem”
Dzieci dowolnie tańczą z piórkiem przy akompaniamencie spokojnej muzyki. Mogą piórka podrzucać, łapać, kołysać na dłoni, opadać razem z nim na podłogę.
https://www.youtube.com/watch?v=ECG26fw1i_c
„Chusteczka”
Dziecko siada przy stole trzymając w rękach chusteczkę higieniczną. Rodzic prosi, by dziecko:
„Chusteczki”
Dzieci otrzymują chusteczki higieniczne. W trakcie muzyki biegają po całej sali. Kiedy muzyka cichnie, unoszą chusteczki na wysokość nosa, wciągają powietrze i wydmuchują nosem tak, aby chusteczki „zatańczyły”. Usta mają zamknięte. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
„Dmuchamy baloniki”
Dzieci nabierają w policzki dużo powietrza i wypuszczają je porcjami, uderzając delikatnie piąstkami w policzki.
„Kulki z gazety”
Dziecko otrzymuje stronę z gazety i rwie ją na dwie części. Następnie zgniata je mocno w kulki i układa na otwartej dłoni, przeliczając, ile ich jest. Nabiera powietrza nosem i mocnym wydechem ustami zdmuchuje kulki z dłoni. Powtarza ćwiczenie kilka razy, a następnie wrzuca jedną kulką do obręczy. Drugą podrzuca do góry i łapie, starając się, aby nie spadła na podłogę.
https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI
Kwiecień: Nowe propozycje zabaw ruchowych
Zabawy ruchowe.
Potrzebne przedmioty; dowolna wesoła muzyka.
Nóżka lewa, nóżka prawa
Sport dla zdrowia ważna sprawa
Obie nóżki do kółeczka
Umiem skakać jak piłeczka
Ręce w górę, w przód i w bok
Teraz zrobimy przysiad i skok
Wszyscy wznosimy ręce do góry
Tak jak po niebie wędrują chmury.
,,Taniec rączek” Dzieci tańczą pojedynczo. Gdy muzyka cichnie, dobierają się w pary z rodzicem, stają naprzeciw siebie, wyciągają ręce przed siebie i łączą swoje dłonie z wewnętrzną stroną dłoni rodzica. Jedna osoba kieruje powoli rękami w różne strony, a druga stara się powtórzyć każdy ruch. Następnie zamiana ról.
3.Ćwiczenia w parach
powitanie z partnerem różnymi częściami ciała
poznawanie pleców partnera w siadzie tyłem do siebie
przepychanie się plecami rozjazd do pozycji leżącej na plecach tak,
aby głowy oparte były na ramionach rodzica
ciągnięcie za kostki osobę leżącą na plecach (zamiana ról)
„prowadzenie ślepca” – jedna osoba zamyka oczy, druga ją oprowadza po sali
masaż pleców i ramion.
Propozycje zabaw ruchowych dla dzieci i rodziców .
„Chodzenie” – poruszanie się wg wskazówek w wierszu.
Rodzic recytuje kolejne zwrotki wiersza, a dzieci ilustrują ruchem sposób poruszania się bohaterów wiersza:
Sunie wąż, sunie.
Chodzić nie umie.
Bo choćby chciał, to nie ma nóg. – czołganie się na brzuchu.
Za to stonoga na swych stu nogach
w ziemi zbudować chce,
ze sto dróg. – chodzenie na stopach i dłoniach.
Na jednej nodze sunie po drodze
ślimak z chałupką swoją na plecach. – podskoki na jednej nodze.
Rak jak to rak chodzić chce wspak.
I swoją modę wszystkim poleca. – chodzenie do tyłu .
A ja powiem wam, że dwie nogi mam!
Bo każdy ma tyle nóg, by bez kłopotu ruszać się mógł! – podskoki z nogi na nogę
(B. Szelągowska)
„Zabawy ze sznurkiem”
Potrzebny będzie sznurek długości minimum 1,5 m. Możecie sobie wyobrazić, że jest to most, wąż lub cyrkowa lina. Sznurek leży na podłodze, tworzycie z niego dowolny kształt. Zadań może być wiele:
– spacer po sznurku uważając, by z niego nie „spaść”;
– przeskakiwanie przez sznurek raz na jedną, raz na drugą stronę;
– przejście po sznurku „stópkami”, tyłem, bokiem.
„Zabawy z piłką”
Piłka jest świetnym materiałem do zabawy, gdyż można ją wykorzystywać na różne sposoby, w zależności od wieku dziecka. Dla najmłodszych przedszkolaków wyzwaniem jest zwykłe rzucanie do siebie piłki, starsze dzieci potrzebują już modyfikacji, np.
– Rzucanie piłki do celu. Wykorzystujemy wszystko to, co jest dostępne w domu: skrzynia, pudło, kosz na śmieci. Im starsze i zręczniejsze dziecko, tym dalej ustawiamy cel rzutu
– Piłka i kolory. Rzucamy do siebie piłkę wymieniając różne kolory. Na hasło „czarny” piłeczki nie wolno złapać. Jeśli jednak uczestnik chwyci piłkę, przegrywa lub wykonuje zadanie np. dziesięć podskoków.
Zabawa „Ludzie do ludzi”
Zabawa dla minimum dwóch osób. Osoba prowadząca, np. rodzic, włącza dowolną muzykę, w tym czasie dzieci tańczą, podskakują, chodzą na paluszkach (wszystko zależy od kreatywności uczestników). Podczas pauzy prowadzący mówi np. plecy do pleców i dzieci muszą się zetknąć daną częścią ciała, itd. Łokcie do łokci, kolana do kolan, brzuszek do brzuszka itd.itd.
Przeprawa przez rzekę
Spodoba się zarówno przedszkolakom, jak i starszym dzieciom. Na podłodze-rzece ustawiamy „kamienie”: poduszki, kartki papieru, duże, drewniane klocki itp. Zadaniem dzieci bądź rodziców jest przeprawa przez rzekę bez dotknięcia stopą „wody”.
Taniec
Wspólny, swobodny taniec przy muzyce, która najbardziej wam odpowiada, to wspaniała forma ekspresji . Można wprowadzać elementy, które wzbogacą zabawę: paski krepiny, tasiemki, balony. Alternatywą jest „taniec na gazecie”. Zabawa najlepiej sprawdza się w dużej grupie, ale można ją wykonywać również we dwoje. Puszczając dowolną muzykę tańczycie na rozłożonej gazecie, nie wolno jednak dotknąć podłogi żadną częścią ciała. Z każdą następną rundą składacie gazetę na pół. Na koniec zliczacie liczbę rund.
Butelkowy slalom
Zabawa skierowana jest do dzieci od 5 roku życia. Ustawiamy 2-3 butelki w dowolnej konfiguracji. Uczestnik stara się zapamiętać ustawienie butelek, po czym zawiązujemy mu oczy. Dziecko musi przejść przez tor bez potrącenia przeszkód. Młodsze dzieci mogą pokanać slalom na czworakach bez zasłaniania oczu.
„Już potrafię”
Rodzic prosi, by dziecko/dzieci naśladowały jego ruchy:
– staje wyprostowany
– wyciąga obie ręce do sufitu
– wyciąga obie ręce w bok
– wyciąga obie ręce przed siebie
– dotyka stóp czubkami palców dłoni
– dotyka lewą dłonią prawego kolana
– dotyka prawą dłonią lewego kolana
– z zamkniętymi oczami, dotyka palcem wskazującym czubka nosa.
Propozycje zabaw z przyborami.
Kolejny zestaw zabaw ruchowych do wykorzystania podczas wspólnej zabawy z dziećmi
Rozgrzewka – wierszyk z pokazywaniem:
Ręce w dole, ręce w górze,
Rysujemy koło duże,
Skok do góry, ręce w bok,
Teraz w przód zrób jeden krok,
Skok do tyłu, skok na jednej nodze,
Teraz usiądź na podłodze.
(M. Sobkowiak, Jak wspierać rozwój przedszkolaka, Warszawa 2019 r.)
Skoki przez drabinkę – wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
Skoki przez linkę – ćwiczenie równowagi. Do tej zabawy potrzebna jest sznurek, który musisz zamocować – dla dzieci trzyletnich – na początek na wysokości 20–25 cm. Zabawa polega na przeskakiwaniu przez sznurek.
Kto wyżej – dzieci podchodzą w wyznaczone przez rodzica miejsce przy drzwiach lub ścianie i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej, jak umieją. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone na ścianie lub futrynie (np. za pomocą taśmy i kolorowych karteczek), a zwycięża dziecko, które podskoczyło najwyżej. Maluchy będą zadziwione, dokąd umieją dosięgnąć!
Spacerek – podczas słuchania dowolnej muzyki, wydajemy dzieciom różne polecenia: np.: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy maluchy udają, że podnoszą coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – smyki podbiegają i łapią niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dzieciaki muszą podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek itd. Będzie dużo śmiechu i rozgardiaszu.
Slalom – Klasyczna zabawa polegająca na płynnym mijaniu zygzakiem rozstawionych przedmiotów. Zabawę uatrakcyjni stoper, mierzący czas przejazdu małym sportowcom.
Rób tak jak ja – rodzic wykonuje różne gesty i ruchy, a dziecko go naśladuje.
Celowanie – Ustawiamy na środku placu dużą piłkę. Metr od niej oznaczamy linię, na której stają rzucający. Każdy otrzymuje małą piłkę, którą stara się trafić w dużą. Po dwóch kolejkach staramy się zwiększyć odległość.
Zimno, ciepło, gorąco – chyba znana wszystkim, a może nieco zapomniana zabawa, w której jedna osoba (np. rodzic) chowa jakiś nieduży przedmiot (może to być maskotka, autko, piłeczka), a dziecko musi go odnaleźć. Ten kto schował „skarb“ daje wskazówki stopniując słowa – zimno, ciepło, informując poszukiwaczy, czy są blisko (ciepło, cieplej, gorąco), czy daleko (zimno, mróz). Ten kto odnajdzie skarb chowa go i zabawa zaczyna się odnowa.
Raz, dwa, trzy, baba jaga patrzy – Jedna osoba, np. rodzic to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
Zwijanie dywanu – dziecko leży na dywanie a rodzic je turla jakby zwijał dywan. Później dziecko próbuje zrobić to samo z rodzicemJ. Dobrej zabawy!
Zabawy ruchowe z rodzicami dla dzieci
Przykłady:
Masy plastyczne do wykonania ze składników dostępnych w każdej kuchni
Masy plastyczne typu slim czy ciastolina to doskonały przepis na udaną zabawę dla całej rodziny a także doskonałe ćwiczenie sensoryczne dla dzieci. Masy, które można ugniatać, ściskać, rozciągać są doskonałym ćwiczeniem stymulującym motorykę małą.
Do jej wykonania potrzebujesz:
Wykonanie:
Wskazówka: Jeśli chcesz zabarwić masę, dodaj kilka kropli barwnika do wody jeszcze przed zalaniem nią kaszy.
O tej masie pisałam już wiele razy. Jest bardzo podobna do mokrego piasku, ale delikatniejsza w dotyku. Można z niej lepić babki i wycinać wzory.
Aby wykonać księżycowy piasek czy też „moon sand”, przygotuj:
Wykonanie:
Wskazówka: Masę możesz przechowywać nawet do kilku tygodni. Wystarczy, że schowasz ją w szczelnie zamykanym pojemniku np. po lodach i wstawisz do lodówki.
Rozciągliwa masa z dwóch banalnych składników! Przygotuj:
Wykonanie:
Pomysły mas plastycznych i obrazki pochodzą ze strony https://www.mamawdomu.pl/2018/04/masy-plastyczne.html
Zabawa dla całej rodziny, która pozwala poznać prawa fizyki
Przygotuj:
W misce mieszamy mąkę z wodą i obserwujemy stan skupieni cieczy. Nie ma dokładnych proporcji, wodę dodajemy do momentu uzyskania jednolitej masy. Powstała ciecz zachowuje się jak ciało stałe, natomiast w przypadku zabawy dłońmi , szybko chwycimy ciecz i zgnieciemy to utworzy się kulka, powoli zwalniając nacisk, ciecz spłynie nam z dłoni.
Oto przepis na domową ciastolinę :
Mieszamy wszystkie składniki suche i olej, na końcu dodajemy wrzątek. Ugniatamy na początku łyżką, a potem, gdy się schłodzi, dłońmi. Na końcu dodajemy po rozdzieleniu masy barwniki spożywcze. Powstała masa jest delikatniejsza niż masa solna, bardzo plastyczna i przyjemna w ugniataniu, doskonale wyciąga się ją z foremek. Masą można bawić się wielokrotnie, przechowujemy ją w lodówce w szczelnie zamkniętym pojemniku.
Temat zajęć: „Laboratorium dźwięku” – zabawy badawcze.
Zajęcia o dźwiękach zaczniemy od odpowiedzi na pytanie – do czego służy ucho?
Rodzic pokazuje dziecku ilustrację przedstawiającą wnętrze ucha i omawia, do czego ucho służy i jak jest zbudowane. Po sformułowaniu tezy, że uszy służą do słuchania, badamy, czy na pewno tylko do tego?
W tym celu przeprowadzamy następujący eksperyment: prosimy, aby dziecko obróciło się kilka razy wokół własnej osi, a następnie, by siadło na ziemi. Mimo że już się nie kręci, w głowie kręci się, jeszcze przez kilka minut. Dlaczego? Ponieważ w kanalikach ucha znajduje się płyn, który zaczyna się ruszać, kiedy my zaczynamy się kręcić. Kiedy usiedliśmy na podłodze, płyn jeszcze przez kilka minut się poruszał. Dlatego nasz mózg miał wrażenie, że nadal się kręcimy.
Wniosek: Ucho służy do słuchania, ale jest także narządem równowagi.
Jak zobaczyć dźwięk https://www.youtube.com/watch?v=p-57BqsuEVU
Propozycje zabaw pochodzą ze strony:
https://blizejprzedszkola.pl/w-laboratorium-dzwieku-wybuchowe-laboratorium,2,3931.html
http://www.edukacja.edux.pl/p-37603-zabawy-badawcze-w-przedszkolu
WIELKANOC – EKSPERYMENTY Z JAJEM
Jajo wrzucamy do octu i zakrywamy talerzem. Zostawiamy całość na jedną dobę. W tym czasie ocet ścina białko, na skorupce widać bąbelki uciekającego powietrza. Po upływie jednego dnia, obieramy jajo ze skorupki i sprawdzamy, co się wydarzyło. Jajko jest bardzo plastyczne.
link do eksperymentu https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg
Do butelki wrzucamy kilka zapalonych zapałek i szybko (zanim zapałki przestaną się palić) stawiamy gotowane obrane jajko w otworze butelki. Jajko powinno zostać wessane do środka.
link do eksperymentu https://www.youtube.com/watch?v=sbkjSMm4bmY
Czego potrzeba?
Gdy włożymy jajka do wody, to oczywiście toną. Dzieje się to z prostej przyczyny: jajko ma większą gęstość niż woda. Wystarczy wsypać sól do wody i zwiększyć jej gęstość tworząc solankę, a jajko będzie pływało.
link do eksperymentu https://www.youtube.com/watch?v=bGI2X3hsgbg
DOMOWE EKSPERYMENTY PRZEDSZKOLAKA Z MLEKIEM
Co potrzebne?
Dziecko moczy patyczek do uszu w mleku połączonym z sokiem z cytryny i maluje nim wzory na białej kartce. Odkładamy kartkę do wyschnięcia. Gdy kartka jest sucha, podgrzewa ją nad świeczką (uważając, by nie zapłonęła). W wyniku podgrzewania niewidzialny, zapisany mlekiem napis, ujawni się.
Co potrzebne?
Dziecko do głębokiego talerza wlewa mleko tak, by przykryło dno. Na wierzch wkrapla za pomocą pipet barwniki. Na środku talerza umieszczamy 1-2 krople płynu do mycia naczyń. Kolorowa powierzchnia szybciutko przemieści się w stronę brzegów talerza. Co to oznacza?
Wniosek: W mleku poza wodą znajdują się różne cenne składniki odżywcze tj.: białko, sole mineralne i witaminy. Znajduje się w nim również tłuszcz i to on odpowiada za obserwowaną eksplozję kolorów. Na powierzchni cieczy występuje zjawisko zwane napięciem powierzchniowym. Dzieje się tak za sprawą sił działających wewnątrz płynu, które przyciągają się. Płyn do mycia naczyń znacznie osłabia napięcie powierzchniowe, dlatego w doświadczeniu zanika wypukła powierzchnia i barwna plama zsuwa się na bok.
https://www.youtube.com/watch?v=egwubPAVR8s
Co potrzebne?
Dziecko wlewają mleko do miseczki, następnie wlewa do niego ocet. Po dodaniu octu do mleka, mleko zmieniło swoją barwę, smak i zapach. W mleku pojawiły się grudki, czyli potocznie mówiąc „mleko ścięło się”. Masę, przypominającą ser odsączamy na papierowym ręczniku z resztek wody, formujemy z niej dowolny kształt. Pozostawiamy na około 48 h.
Po 48 godzinach masa jest bardzo twarda, a jej połamanie możliwe jest dopiero z wykorzystaniem młotka 🙂
Wniosek – Jeśli do mleka doda się ocet, mleko skwaśnieje, zmieni swoje właściwości. Przemiana – Jest to reakcja chemiczna, gdyż w wyniku tejże przemiany powstała nowa substancja, o całkiem innych właściwościach niż substancja wyjściowa.
Jak to działa?
Połączenie mleka z octem wywołuje ścinanie białka – kazeiny. Ta, pozbawiona wody, zastyga na twardą masę wykorzystywaną do różnych mas rzeźbiarskich, plastycznych, tworzenia kleju, itp.
https://www.youtube.com/watch?v=g1iHazYdaCk
Co potrzebne?
Co potrzebne?
Sposób wykonania:
Nalej mleko lub wodę na talerz. Dodaj do niego przypraw lub barwników. Zamocz palec lub patyczek w mydle lub płynie do naczyń. Zobacz jak przyprawy ,,uciekają”.
Przedstawiam państwu kolejny zestaw prostych doświadczeń, tym razem tematem przewodnim będzie powietrze. Miłej zabawy !!
Doświadczenie 1
Rodzic prosi aby dzieci się rozejrzały i odpowiedziały na pyt. Czy można powietrze zobaczyć? Odpowiedź brzmi: nie
Następnie dzieci próbują zatkać nos, zamknąć buzie i sprawdzają jak długo można tak wytrzymać. Po chwili dzieci otwierają buzie, odsłaniają nos rodzic pyta: czy mogą tak długo wytrzymać, dlaczego nie, wspólne ustalenie, ze powietrze potrzebne jest do oddychania, do życia. Dzieci biorą głęboki wdech i sprawdzają czy powietrze ma zapach.
Wnioski: Powietrze jest wszędzie (w każdym zakątku sali) i jest niezbędne do oddychania, do życia. Powietrze jest niewidzialne, bezbarwne i bez zapachu.
Doświadczenie 2
Dzieci dostają plastikowe butelki. Rodzic prosi by zakręcone butelki spróbowały zgnieść. Po chwili prosi aby odkręciły nakrętki i próbowały zgnieść. Wnioski: butelka zakręcona była napełniona powietrzem i nie pozwoliło ono na zgniecenie zakręconej butelki. Po odkręceniu korka powietrze uleciało i można było ja zgnieść.
Doświadczenie 3 .
Szukanie dowodów na istnienie powietrza
Dzieci dostają słomki i dmuchają w miskę z wodą. Widzą bąbelki i robią fale. (wiatr robiony z oddechów powoduje tworzenie fali i bąbelków w misce z wodą)
Doświadczenie 4:
Rodzic nakłada balon na szklaną butelkę. Wkłada butelkę do miski i wlewa gorącą wodę. Balon się napełnia powietrzem. Wnioski: powietrze pod wpływem ciepła poszerza się i rośnie. Następnie butelkę wkłada do miski z zimną woda. Balon się kurczy. Wnioski: powietrze oziębia się i kurczy.
Doświadczenie 5.
Unoszenie balonów powietrzem z suszarki.
Rodzic podsumowuje mówiąc że, najważniejszą wartością powietrza jest możliwość oddychania i życia wielu roślin i zwierząt oraz ze jest niewidzialne, bez wonne i bezbarwne.
Wiele ludzi wykorzystuje powietrze do różnego rodzaju sportów powietrznych i lotniczych.
Światowy Dzień Wody odbywa się co roku w dniu 22 marca w celu uświadomienia, jak wielką rolę odgrywa woda i jak wielkie zagrożenie niesie ze sobą spadek jej zasobów.
Zapraszam do obejrzenia filmu WODA – MAMO TATO CO WY NA TO https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM
Propozycje na dziś – zabawy badawcze z wodą, pełny opis zabaw do wykonania w domu z materiałów dostępnych w każdym domu. Życzę udanej zabawy dzieciom i rodzicom !!!
Zabawa badawcza „ Poznajemy właściwości wody”
Rodzic ustawia plastikową miskę wypełnioną wodą. Dziecko dotyka, wącha wodę,
Próbuje odpowiedzieć na pytania:
– jaki kolor ma woda? (bezbarwna, przezroczysta)
– czy woda ma zapach? (nie ma zapachu)
– czy woda ma smak? (bez smaku)
Następnie rodzic pyta dziecko czy woda ma kształt. Dzieci próbują wziąć w ręce wodę.
Rodzic proponuje, aby dzieci wlały wodę do przygotowanych naczyń o różnym kształcie i spróbowały odpowiedzieć na pytanie: jaki kształt ma woda, jeśli wleje się ją do naczynia. (woda nie ma kształtu, przybiera kształt naczynia, w którym się znajduje).
Zabawa badawcza „Co pływa ? Co tonie?”
Rodzic prezentuje pudełko, w którym znajdują się rożne przedmioty. Dzieci wyciągają przedmioty z pudełka, nazywają je. Następnie dzieci przewidują co się stanie, kiedy wrzucimy dany przedmiot do wody. Dzieci wkładają przedmioty do wody i sprawdzają, czy przedmiot utonął, czy pływa w wodzie.
Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie dlaczego jedne przedmioty pływają w wodzie, a inne toną. Formułowanie wniosku- lekkie przedmioty pływają w wodzie, a ciężkie toną.
Doświadczenie z plasteliną. Wkładamy wałek plasteliny do wody- tonie, formujemy z plasteliny „naleśnik” – tonie, a gdy w „naleśniku” zrobimy „wgłębienie” i ostrożnie położymy na wodzie nie utonie. Wyjaśnienie dlaczego statek nie tonie.
Zabawa badawcza „ Nierozpuszczalne i znikające w wodzie”
• Materiały: kawa, sól, cukier, miód, ryż, łyżka, pięć pełnych szklanek wody.
• Przebieg: do pierwszej szklanki wsypujemy łyżkę kawy, do drugiej łyżkę soli,
do trzeciej łyżkę cukru, do czwartej łyżkę miodu, do piątej – łyżkę ryżu.
• Wynik: kawa i ryż nie rozpuszczą się w wodzie. Po pewnym czasie opadną na dno lub będą pływać podczas mieszania. Sól, cukier, miód rozpuszczą się w wodzie, pozornie znikną. Woda, do której dodaliśmy sól, jest słona, dwie pozostałe – słodkie.
• Wniosek: cząsteczki kawy i ryżu nie mogą przeniknąć między cząsteczkami wody, nie rozpuszczają się w zimnej wodzie, lecz się w niej rozprzestrzeniają, tworząc
zawiesinę. Rozpuszczalność zależy od temperatury oraz rodzaju substancji. Natomiast cząsteczki wody przenikają przez cząsteczki soli, cukru, miodu. Powstają trzy
roztwory: soli, cukru i miodu, które mają słony lub słodki smak. Po smaku możemy
poznać, czy w szklance jest sól, czy np. miód.
Magiczny ziemniak
• Materiały: dwie szklanki/ kubeczki dla każdego dziecka, woda, sól, łyżeczki, plastry ziemniaka.
• Przebieg: każde dziecko samo przygotowuje roztwór soli w jednej z dwóch szklanek
i umieszcza w niej plaster ziemniaka. Dzieci zauważyły, że w szklance z solą ziemniak pływa, a w samej wodzie tonie.
• Wnioski: – prawda czy fałsz.
1. W słonej wodzie ziemniak pływa? (prawda)
2. W wodzie bez soli ziemniak tonie? (prawda)
• Wyjaśnienie: ciecze – substancje płynne mają różny ciężar, mimo takiej samej objętości. Woda słona (morza i oceany) ma większy ciężar niż woda słodka (rzeki i jeziora). W słonej wodzie wszystko pływa lepiej.
Dzieciom którym , spodobały się zabawy z wodą polecam zestaw eksperymentów w sieci https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts
Drogie Dzieci i Rodzice,
Dziś zapraszany Was do teatru!
Na stronie http://www.groteska.pl/?fbclid=IwAR2cP6ZEzYnPZm3_kMIicrcrdoCYhzwp1pNoKsOAogRI-Z65OP66cv_U53w dnia 20.03.2020r. (dziś) w samo południe odbędzie się spektakl
„Brzydkie Kaczątko” baśń Hansa Christiana Andersena.
Po spektaklu zachęcamy do wspólnej zabawy – do stworzenia skarpetkowych pacynek.
Potrzebne materiały
– skarpetki,
– guziki,
– włóczka,
– nitka,
– igła ( tylko dla rodziców)
– nożyczki,
– kawałki materiałów,
– flamastry.
Do stworzenia pacynki możecie wykorzystać link poniżej, oczywiście jest to propozycja. Kolorowym stworkom możecie nadać imiona i świetni bawić się w domowym teatrzyku. https://www.youtube.com/watch?v=Xq9N9KHoFBQ
PIOSENKA pt.: JESTEM SOBIE OGRODNICZKA
Jestem sobie ogrodniczka,
Mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki,
A z tych nasion będą kwiatki.
Ref:
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem.
Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche.
Mam łopatkę, oraz grabki
Bo ja dbam o moje kwiatki.
Ref:
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki
Piosenka do posłuchania na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=zhvQFI04CX8
Drodzy Rodzice i Przedszkolaki !
Wiosna nadchodzi wielkimi krokami przyroda budzi się do życia w związku z tym chcę Wam zaproponować wspólną zabawę w ogrodnika i ogrodniczkę. Nie musicie od razu kupować ziemi i doniczek, wystarczy trochę miejsca na parapecie w kuchni. Na początku rodzice pokażcie dziecku co dzieje się z ziarenkiem jeśli damy mu wodę i światło( link budowa nasiona). Wystarczy słoik, kawałek gazy i woda.
To dobre rozwiązanie zwłaszcza dla najmłodszych. Dla dziecka ciekawym doświadczeniem jest zobaczenie jak na jego oczach z nasionka powstaje roślinka. Powinno to zaowocować chęcią dalszego zgłębiania tajników przyrody.
W linkach poniżej wybrałam dla dzieci rośliny nadające się do uprawiania w ogródku na parapecie, co ważne dziecko nie będzie musiało długo czekać na efekty.
Są to dobrowolne propozycje dla chętnych. Jednakże będzie nam bardzo miło jeśli dzieci po powrocie do przedszkola przyniosą do kącika przyrody roślinki, które same wyhodowały.
Według pomysłu ze strony dziecięca fizyka.
BUDOWA NASIONKA http://dzieciecafizyka.pl/rosliny/budowa-nasiona/
SIEJEMY RZEŻUCHĘ http://dzieciecafizyka.pl/rosliny/rzezucha/
HODOWLA SZCZYPIORKU http://dzieciecafizyka.pl/rosliny/cebula-i-szczypiorek/
KIEŁKUJĄCY GROCH http://dzieciecafizyka.pl/rosliny/groch/
Szanowni Państwo,
Przypominamy, że 16 marca o godz. 15.00- upływa termin składania wniosków w rekrutacji do szkół podstawowych i przedszkoli na rok szkolny 2020/21
Dla ograniczenia liczby osób przebywających jednocześnie w placówce wprowadza się następujące rozwiązania:
Informacji udzielamy pod numerem telefonu 17 7483245.177483244 oraz mailowo dyrektor@pp9.resman.pl, sekretariat@pp9.resman.pl