Głównym powodem powstania projektu była ciekawość poznawcza dzieci, chęć odgrywania ról i naśladowania pracy innych oraz nieświadomość dzieci, gdzie pracują i na czym polega praca ich rodziców . Po przeprowadzonej rozmowie z dziećmi ustaliliśmy listę zawodów, które powinniśmy przybliżyć przedszkolakom. Wybraliśmy zawody, które wpływają na nasze bezpieczeństwo: policjant, lekarz, strażak, ratownik, żołnierz. Swoją podróż w świat wybranych zawodów rozpoczęliśmy od poznania znaczenia słowa „ Zawód”. Poszczególne zabawy i zajęcia skupiały się wokół nowo poznanego zawodu. Kolejne dni to przede wszystkim wspólne rozmowy jakie przedmioty potrzebne
są ludziom wykonującym określony zawód, do czego służą oraz jak prawidłowo się nimi posługiwać. Projekt dotyczący poznawania zawodów to także okazja do zabaw plastycznych, czy też rozwijania mowy i myślenia (wiersze, zagadki, opowiadania, historyjki obrazkowe), a także muzyczno-ruchowych. Dzieci tworzyły prace przestrzenne, plastyczne różnymi technikami, czy też aktywnie bawiły się przy piosenkach dotyczących omawianej tematyki. Następne dni to czas, kiedy wspólnie z dziećmi systematyzowaliśmy swoje spostrzeżenia i zdobytą wiedzę. Dzieci samodzielnie wyjaśniały pojęcia, które dotyczyły wcześniej poznanych zawodów. Dowiedziały się, na czym polega praca ludzi różnych zawodów oraz jakie korzyści płyną z pracy ludzi, a uwieńczeniem było wykonanie albumu na temat „ Zawody”
Z życia małego optymisty:
PROJEKT KWIATY GR. I
Kolorowe kwiatki – praca plastyczna gr. I
Podsumowaniem projektu edukacyjnego „Kwiaty” u maluszków, była praca plastyczna wykonana w oparciu o metodę Doroty Dziamskiej Edukacja przez Ruch.
Dzieci manipulowały plasteliną, rytmicznie rozmieszczały na kartce papieru a następnie „malowały” plasteliną kolorowe kwiatki. Na zakończenie kreśliły jedną ręką kreski.
I tak powstała piękna karta praca – Majowa rabatka.
Celem Edukacji przez Ruch jest aktywizowanie struktury pamięci długotrwałej a konkretnie jej trzech struktur:
1. pamięci proceduralnej (dziecko rusza się w każdym ćwiczeniu),
2. Pamięci zdarzenia (przeżycia emocjonalne danego ćwiczenia – dźwięki, muzyka, rytm),
3. Wiedzy (praca plastyczna staję się punktem wyjścia do innego ćwiczenia)
W dniach 10.05 – 15.05.2021 r. dzieci z grupy V poznawały „Wiosenną łąkę” metodą projektu.
Głównym celem było przybliżanie dzieciom świata przyrody poprzez obserwację i badanie środowiska, poznanie mieszkańców mikro i makroprzestrzeni świata, budowanie więzi emocjonalnej dziecka z otaczającą go przyrodą poprzez podejmowane działania na rzecz środowiska, kształtowanie właściwych postaw wobec przyrody. Nasz projekt rozpoczęliśmy od zabawy rozwijającej twórcze myślenie, polegającej na szukaniu odpowiedzi na pytanie: „Co wiemy o łące?”. Dzieci mówiły o swoich spostrzeżeniach, np. łąka to robaki, owady, zielone roślinki, kolorowe kwiatki, kolory lata, kolorowe motyle itp. Dzieci wykonały pracę plastyczną „Kolorowa łąka”. Wspólnie ustaliliśmy „Czego jeszcze chcielibyśmy się dowiedzieć o łące i jej mieszkańcach?”. Padły różne propozycje z pośród których wybraliśmy: „Tajemniczy świat mrówek”. Wszystkie te teoretyczne wiadomości zostały sprawdzone i poszerzone podczas działań praktycznych (zabaw muzycznych, ruchowych, działań plastycznych itp.). W kolejnych dniach gromadziliśmy informacje na temat życia mrówek. Wybraliśmy się do ogrodu przedszkolnego w celu poszukiwania śladów ich istnienia. Wyposażeni w lupy przeszukiwaliśmy zakamarki ogrodu w poszukiwaniu mrowiska. Udało się ! Znaleźliśmy w pobliżu drzewa niewielkie mrowisko wokół którego uwijały się mrówki. Po zgromadzeniu informacji na temat życia mrówek omówiliśmy efekty naszych działań. Obejrzeliśmy prezentację multimedialną na temat „Mrowiska i jego mieszkańców”, tworzyliśmy labirynty, którymi poruszają się mrówki. Poznaliśmy zasady funkcjonowania mrowiska. Na koniec wykonaliśmy wspólnie pracę plastyczną „ MROWISKO”. Nasze prace plastyczne mogli podziwiać rodzice na wystawce prac w holu przedszkola.
Dominik bohaterem tygodnia- grupa V
„TAJEMNICA KSIĄŻEK” GR. I
Przedszkolaki z gr I brały udział w Projekcie Edukacyjnym ,,Tajemnice książek”, w ramach którego dowiedziały się z jakich elementów składają się książki oraz jak należy o nie dbać. Dzieci wykazały się ogromną wiedza na temat bajek i baśni, z wielkim zainteresowaniem oglądały wypożyczone książeczki. W ciągu tego tygodnia zapoznały się ze specyfiką zawodu bibliotekarza, księgarza, a także wirtualnie zwiedziły bibliotekę. Nie zabrakło również eksperymentu: dzieci samodzielnie czerpały papier.