Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem życia człowieka. Wynika z wrodzonych potrzeb organizmu i nabytych umiejętności. Odpowiednio dobrana aktywność ruchowa sprzyja prawidłowemu rozwojowi ciała i zachowaniu zdrowia. Ruch kształtuje mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność i wydolność fizyczną. Aby przyniosła odpowiednie efekty, powinna być systematyczna.
PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH
Ruch to zdrowie!
-
- Gry dla dzieci mogą być świetną zabawa dla całej rodziny:
- Skoki przez drabinkę. Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
- Skoki przez linkę. To ćwiczenie bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Do tej zabawy potrzebna jest linka, którą musisz zamocować – dla dzieci trzyletnich – na wysokości 25–30 cm.
- Kto sięgnie wyżej? Rodzic stoi z ołówkiem lub markerem przy futrynie, a maluchy kolejno podchodzą i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej, jak umieją. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone, a zwycięża dziecko, które podskoczyło najwyżej. Maluchy będą zadziwione, dokąd umieją dosięgnąć!
- Puść muzykę i rzucaj różne polecenia: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy dzieci udają, że podnoszą coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – smyki podbiegają i łapią niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dzieciaki muszą podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek itd. Będzie dużo śmiechu i rozgardiaszu.
- Inscenizacja ruchowa – naśladowanie ruchów o których jest mowa w rymowance.
Ręce do góry, nogi prościutkie – podnoszą ręce do góry,
tak ćwiczą dzieci: grzeczne, zdrowiutkie.
Ręce na ramiona – opuszczają ręce na ramiona
potem w dół opuszczamy
i kilka razy tak powtarzamy – i powtarzają tekst,
Raz, dwa, trzy – ćwicz i ty!
Teraz się każdy robi malutki – wykonują przysiad,
To, proszę państwa, są krasnoludki – tworzą z dłoni nad głową czapeczki,
Szybko wstajemy, ręce do góry – podnoszą się, machają rękami nad głową
o tak – po niebie przechodzą chmury – w prawą i lewą stronę,
Raz, dwa, trzy – ćwicz i ty!
A teraz rozkrok, skłon pogłębiamy – wykonują skłony, dotykają rękami podłogi,
sprawnie na boki się rozglądamy – wykonują skręty głowy w prawą i lewą stronę,
Kręci się nasza głowa dokoła – kręcą głową w jedną i drugą stronę,
broda do przodu wysuwa wesoła – wysuwają brodę i żuchwę do przodu,
Raz, dwa, trzy – ćwicz i ty!
Ramię do ucha wznosi się żwawo – dotykają prawym ramieniem do prawego ucha,
potem lewym do lewego,
łokieć kolano też wita z wprawą. – prawym łokciem dotykają lewego kolana i odwrotnie,
Zrobić przysiad to prosta sprawa, – wykonują przysiad,podskoczyć w górę to też zabawa – podskakują w górę.
Raz, dwa, trzy – ćwicz i ty!
- Tygodniowa rozgrzeweczka.
- Domowy treningi ( zamiast pachołków możecie użyć klocków lub zabawek ).
- Link do treningu – https://www.youtube.com/watch?v=ooTUjWK8qsE
- Wykonaj ćwiczenia jak dzieci na ilustracjach i tyle razy ile wskazuje kostka-
- „Piosenka o sporcie” Mała Orkiestra Dni Naszych. Zachęcamy dzieci do własnego tańca przy muzyce. link do piosenki – https://www.youtube.com/watch?v=V1Sua6hBAEs
- Jak rusza się….?
Niech dziecko pokazuje, jak poruszają się różne zwierzęta: kot, słoń, niedźwiedź, sikorka, pies, bocian, wąż itp. Zabawa może mieć postać kalamburów: każde z was losuje kartkę z nazwą zwierzęcia i musi bez użycia słów pokazać, o jakie zwierzę chodzi.
- Sznurek parzy, sznurek to ścieżka
Połóż na podłodze sznurek. Wymyślaj różne sposoby poruszania się z jego wykorzystaniem: - chodzenie po sznurku przodem, tyłem, bokiem,
- przeskakiwanie przez sznurek przodem i tyłem,
- przeskakiwanie nad sznurkiem bokiem obunóż lub z nogi na nogę.
- Zabawy z piłkami
- Trafianie piłką do pojemnika na pranie, do wiaderka po farbie itp.. Rzucajcie prawą, lewą o obiema rękami. Można zliczać punkty.
- Toczenie piłeczki pingpongowej oddechem. Dziecko poruszając się na czworaka dmucha w piłeczkę, popychając ją w wyznaczonym kierunku. Celem może być np. wprowadzenie i zatrzymanie (oddechem!) piłeczki na kartce papieru.
- Rzucajcie z dzieckiem do siebie piłkę, jednocześnie podając na głos kolor . Piłkę trzeba załapać, chyba że rzucający wypowie wybrany wcześniej kolor, np. czerwony. Wtedy nie wolno złapać piłki!
- Podawanie sobie piłki nogami – minifutbol . Dla bezpieczeństwa sprzętów domowych lepiej będzie, jeśli piłka nie będzie traciła kontaktu z podłożem.
- Gimnastyka w poniedziałek – zapraszamy https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
- Wyścig z jajem
Potrzebna będzie łyżka – drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! 😉 Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.
- Kolorowe zajączki
Przygotowujemy karty (do pobrania poniżej) i za pomocą taśmy mocujemy je do podłogi. Ustawiamy je w dowolnej kolejności. Pierwsza opcja dla najmłodszych: wypowiadamy głośno nazwy kolorów i prosimy, żeby dziecko na nie skoczyło. Druga opcja dla starszych: prosimy, żeby skoczyły na kolor, który zaczyna się na określoną głoskę. Trzecia opcja: dziecko ma zadanie skoczyć na dane kolory oprócz jednego przez nas wybranego. Jeżeli się pomyli – odpada. Czwarta opcja: mówimy w jednym ciągu kolory kart po których ma skakać dziecko, np. zielony, czerwony, żółty, niebieski. Dobre ćwiczenie na wzmocnienie pamięci 😊.
- Hopp Egg, czyli taniec z jajkami
Na podłodze układamy jak najwięcej jaj (przynajmniej kilkadziesiąt). Łączymy się w pary i tańczymy. Para, której uda się najdłużej tańczyć bez potłuczenia żadnego jajka, wygrywa. Dla utrudnienia można zawiązać zawodnikom oczy opaskami (albo jedynie dorosłym, by wyrównać szanse dzieci). Hopp Egg to zabawa, podczas której można zmarnować sporo jajek, dlatego warto ustalić zasadę, że po pierwszym stłuczeniu odpada się z konkursu. Jajka powinny być ugotowane, żeby nie narobić sobie dodatkowego kłopotu przy sprzątaniu rozlanych, surowych jaj .
- Turlanie jajkami
Każdy gracz dostaje jedno jajko ugotowane na miękko i na trzy cztery wypuszcza je z dłoni tak, by poturlało się do przodu. Wygrywa ten, kogo jajko przeturlało się najdalej.
- Rzucanie jajkami do celu
Szykujemy koszyk, wiaderko lub pojemnik, do którego następnie każdy po kolei próbuje trafić jajkiem. Uwaga! Jeśli zabawa odbywa się w domu, niech to koniecznie będą jajka ugotowane. W plenerze można pokusić się o surowe jajka .
- Zajączkowy tor przeszkód
Taki tor przeszkód możecie ułożyć np. z poduszek. Uczestnicy mają za zadanie ominąć przeszkody, kicając (zamiast tradycyjnego biegu). Wygrywa osoba, która pokona trasę w najkrótszym czasie.
- Ćwiczenia na Wielkanoc – https://www.youtube.com/watch?v=LRZy5iJwh1c
- „Skaczemy, biegniemy” – rozgrzewka z piosenką.
- „Zabawa z kostką do gry” – rzucaj kostką, licz liczbę oczek i powtórz tyle razy wymyślone ćwiczenie (podskoki, skłony, przysiady, pajacyki, pompki, itp.). Zaproś do zabawy rodzeństwo.
- „Muzyczne krzesła” – zabawa nazywana również krzesłami lub krzesełkami to gra towarzyska, w której ustawia się krzesła w kole, do zewnątrz, a grupa osób licząca o jedną osobę więcej niż jest krzeseł okrąża meble w rytm muzyki, a na umówiony znak (przerwa w odtwarzaniu muzyki) zajmuje miejsca na krzesłach. Dla ostatniej osoby brakuje miejsca i odpada ona z gry. Jedno krzesło jest zabierane i zaczyna się kolejna runda, aż do odpadnięcia przedostatniej osoby. Wygrywa osoba, która pierwsza zajmie ostatnie krzesło. Ciekawostka: w różnych krajach gra ma bardzo malownicze nazwy, np. w Wielkiej Brytanii – Musical chairs (muzyczne krzesła), w Niemczech – Reise nach Jerusalem (podróż do Jezorolimy), we Francji – Je vais au marché (chodzenie rynkiem), a w Austrii – Sesseltanz (Taneczne krzesło). Zabawa bardzo lubiana przez dzieci w naszym PrzedszkoluJ
- „Nosimy woreczki” – poproś mamę o woreczki z ryżem lub kaszą, stań na czworakach – połóż na plecach jeden worek, przejdź ustaloną drogę, zawróć. Po powrocie dołóż kolejny woreczek i znów przejdź na czworaka z workami na plecach – uważaj, aby nie spadły. Ile woreczków udało Ci się przenieść?
- „Podrzuć woreczek” – skaczemy trzymając woreczki z ryżem/kaszą/fasolą w obu dłoniach. Na umówione hasło np.: Stop! Zatrzymujemy się i podrzucamy woreczki 5 razy próbując je złapać. Biegamy dalej…
- ‘Ukłoń się” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Siadamy w siadzie skrzyżnym, ręce mamy ułożone na kolanach, plecy wyprostowane, woreczek przed sobą. Na hasło; Ukłoń się! Dotykamy czołem woreczka. Ćwiczymy na przemian skłon i wyprost.
- „Omiń woreczek”– zabawa z czworakowaniem. Kładziemy woreczki na podłodze i chodzimy na czworakach, starannie je omijając.
- „Przeskocz kamyk” – zabawa z elementem podskoku. Stajemy przed woreczkami i przeskakujemy. Obracamy się i znowu przeskakujemy.
- „Stolik” – ćwiczenie równoważne. Stajemy na jednej nodze drugą nogę unosimy i kładziemy na udzie woreczek, liczymy do 5 i zmieniamy nogę. Możemy też bez liczenia zrobić konkurs, kto wytrzyma nadłużej.
- „Przesuwanie woreczka bosymi stopami” – siadamy z nogami wyprostowanymi, lekko rozszerzonymi i próbujemy złapać woreczek palcami stóp. Podnosimy prawą noga i odkładamy z lewej strony lewej nogi, podnosimy lewą nogą i odkładamy z prawej strony prawej nogi. Wykonujemy 5-10 powtórzeń.
- Zabawy ruchowe.
Potrzebne przedmioty; dowolna wesoła muzyka.
Recytacja wiersza z pokazywaniem:
Nóżka lewa, nóżka prawa
Sport dla zdrowia ważna sprawa
Obie nóżki do kółeczka
Umiem skakać jak piłeczka
Ręce w górę, w przód i w bok
Teraz zrobimy przysiad i skok
Wszyscy wznosimy ręce do góry
Tak jak po niebie wędrują chmury.
- ,,Taniec rączek” Dzieci tańczą pojedynczo. Gdy muzyka cichnie, dobierają się w pary z rodzicem, stają naprzeciw siebie, wyciągają ręce przed siebie i łączą swoje dłonie z wewnętrzną stroną dłoni rodzica. Jedna osoba kieruje powoli rękami w różne strony, a druga stara się powtórzyć każdy ruch. Następnie zamiana ról.
Ćwiczenia w parach
powitanie z partnerem różnymi częściami ciała
poznawanie pleców partnera w siadzie tyłem do siebie
przepychanie się plecami rozjazd do pozycji leżącej na plecach tak,
aby głowy oparte były na ramionach rodzica
ciągnięcie za kostki osobę leżącą na plecach (zamiana ról)
„prowadzenie ślepca” – jedna osoba zamyka oczy, druga ją oprowadza po sali
masaż pleców i ramion.
„ Jazda na koniku”- rodzic wozi dziecko na barana
- „Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze – rodzic klęczy na podłodze przy leżącym na plechach obok dziecku, które ma wyciągnięte ręce w tył ( za głową). Rodzic stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch.
- Ćwiczenia relaksujące – ,,Usypiamy misia” – relaks przy muzyce. Podczas słuchania muzyki prowadzący spokojnym głosem opowiada jak zasypia mis. Jak zasypiają jego części ciała ( oczy, głowa, ręce, nogi), jak misie rozluźniają się.
- „Chodzenie” – poruszanie się wg wskazówek w wierszu.
Rodzic recytuje kolejne zwrotki wiersza, a dzieci ilustrują ruchem sposób poruszania się bohaterów wiersza:
Sunie wąż, sunie.
Chodzić nie umie.
Bo choćby chciał, to nie ma nóg. – czołganie się na brzuchu.
Za to stonoga na swych stu nogach
w ziemi zbudować chce,
ze sto dróg. – chodzenie na stopach i dłoniach.
Na jednej nodze sunie po drodze
ślimak z chałupką swoją na plecach. – podskoki na jednej nodze.
Rak jak to rak chodzić chce wspak.
I swoją modę wszystkim poleca. – chodzenie do tyłu .
A ja powiem wam, że dwie nogi mam!
Bo każdy ma tyle nóg, by bez kłopotu ruszać się mógł! – podskoki z nogi na nogę
(B. Szelągowska)