Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

PROJEKT

WSPIERAJĄCY ROZWÓJ INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ

w roku szkolnym 2025/2026

Czuciaki z Krainy Emocji” to projekt edukacyjny , który wspiera rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym poprzez zabawy, bajki i działania artystyczne.

Projekt ma na celu rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci, pomagając im w rozpoznawaniu, nazywaniu i wyrażaniu emocji w zdrowy sposób. Dzięki postaciom Czuciaków, które symbolizują różne emocje (radość, smutek, złość, strach, zazdrość, współczucie), dzieci uczą się akceptować swoje uczucia oraz radzić sobie z trudnymi emocjami.

Projekt obejmuje zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe oraz bajkoterapię, a także wspólne aktywności z rodzicami.

Projekt ma na celu nie tylko rozwój emocjonalny dzieci, ale także integrację grupy i budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych.

 

Cele projektu:

– stwarzanie okazji do rozpoznawania i nazywania emocji

– zachęcenie do lepszego poznania siebie, aby odpowiednio zrozumieć zachowanie kierowane konkretnymi emocjami

– wyposażenie w umiejętność regulowania emocji

– uświadamianie, że wszystkie emocje są ważne i potrzebne, ponieważ pomagają nam się odnaleźć w codziennych sytuacjach

– poznawanie różnorodnych sposobów na radzenie sobie z emocjami, które są zbyt intensywne lub trwają za długo

– dbanie o dobre samopoczucie i pozytywne relacje z innymi

Cele szczegółowe:
• nauka rozpoznawania i nazywania emocji własnych i innych;

stwarzanie okazji do swobodnego wypowiadania się na temat uczuć i stanów emocjonalnych;
• zrozumienie, że wszystkie emocje są potrzebne i naturalne;
• oswajanie się z trudnymi emocjami poprzez działania twórcze i zabawowe;
• nauka sposobów radzenia sobie z emocjami i ich regulowania;
• rozwijanie empatii wobec siebie i innych;
• budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych;
• wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego;
• integracja dzieci poprzez wspólne działania artystyczne i ruchowe.

Spodziewane efekty:

 

Dla przedszkola:
• wzbogacenie oferty edukacyjnej o program wspierający zdrowie emocjonalne;
• wzmocnienie współpracy z rodzicami;

budowanie wizerunku placówki jako wspierającej całościowy rozwój dziecka;
• rozwijanie kompetencji kadry pedagogicznej w obszarze edukacji emocjonalnej.

Dla dzieci:
• umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji;
• większa samoświadomość i akceptacja siebie;
• otwartość w wyrażaniu uczuć i potrzeb;
• lepsza regulacja emocjonalna i zdolność do radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
• rozwój empatii i pozytywnych relacji w grupie;
• wzrost poczucia bezpieczeństwa i sprawczości.

METODY I FORMY PRACY

Metody pracy:
• bajkoterapia i czytanie bajek psychoedukacyjnych;
• rozmowy kierowane, dyskusje, opowiadania;
• zabawy dramowe i teatrzyki z udziałem Czuciaków;
• zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe;
• gry i zabawy integrujące grupę;
• relaksacje i techniki oddechowe;
• obserwacja, naśladowanie, modelowanie;
• wykorzystanie multimediów – filmy i piosenki.

Formy pracy:
• zajęcia indywidualne i grupowe;
• zajęcia z udziałem rodziców i/lub gości;
• zajęcia warsztatowe;
• działania artystyczne – tworzenie plakatów, prac plastycznych;
• prowadzenie dziennika emocji w formie książeczki emocjonalnej;
• zabawy inscenizacyjne z wykorzystaniem sylwet Czuciaków.

 

HARMONOGRAM PROJEKTU


Miesiąc

Planowane działania

wrzesień

  • Poinformowanie rodziców o przystąpieniu do projektu wybranymi kanałami (np. zebranie, plakat informacyjny, strona www).
  • Zapoznanie z piosenką (i animacją) „Czuciaki z Krainy Emocji”, która w bajkowy sposób wprowadza dzieci w świat emocji.
  • Stworzenie kącika emocji z wyeksponowaniem plakatu „Kraina Emocji”, który będzie towarzyszył dzieciom

w trakcie trwania całego projektu.

  • Wysłuchanie bajki „Śmieszka z Wyspy Radości”, zaprezentowanie postaci Śmieszki i poznanie emocji, która jest z nią związana – radość.
  • Stworzenie wspólnej planszy ilustrującej Wyspę Radości.
  • Założenie emocjonalnej książeczki dla każdego przedszkolaka, która będzie mu towarzyszyć podczas całego przebiegu projektu i będzie również formą stałej komunikacji nauczyciela z rodzicami oraz podstawą do rozmów w domu.
  • Praca z książeczką – aktywności związane z emocją radości.

październik

  • Wysłuchanie bajki „Markotek z Wyspy Smutku”, zaprezentowanie postaci Markotka i poznanie emocji, która jest z nią związana – smutek.
  • Praca z książeczką – aktywności związane z emocją smutku.
  • Stworzenie kącika dla rodziców (np. w szatni) i dzielenie się z nimi wiedzą ekspercką (zapoznanie z artykułem i plakatem „Pozwól dziecku na… smutek”).
  • Wysłuchanie bajki „Pan Łał z Wyspy Zdziwienia”, zaprezentowanie postaci Pana Łał i poznanie emocji, która jest z nią związana – zdziwienie.
  • Praca z książeczką – aktywności związane z emocją zdziwienia.

listopad

  • Wysłuchanie bajki „Gniewek z Wyspy Złości”, zaprezentowanie postaci Gniewka i poznanie emocji, która jest z nią związana – złość.
  • Praca z książeczką – aktywności związane z emocją złości.
  • Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze złością.

grudzień

  • Wysłuchanie bajki „Bojek z Wyspy Strachu”, zaprezentowanie postaci Bojka i poznanie emocji, która jest z nią związana – strach.
  • Praca z książeczką – aktywności związane z emocją strachu.
  • Jak pokonać strach? – stworzenie banku pomysłów.

styczeń 

  • Wysłuchanie bajki „Nudek z Wyspy Znudzenia”, zaprezentowanie postaci i poznanie emocji, która jest z nią związana – znudzenie.
  • Praca z książeczką – aktywności związane z emocją znudzenia.
  • Stworzenie słoika z pomysłami na nudę.

luty

  • Wysłuchanie bajki „Brawojka z Wyspy Dumy”, zaprezentowanie postaci Brawojki i poznanie emocji, która jest z nią związana – duma.
  • Wykonanie masek Czuciaków.
  • Zorganizowanie balu „W Krainie Emocji”.
  • Inscenizacja teatralna do piosenki „Czuciaki z Krainy Emocji”.

marzec

  • Wysłuchanie bajki „Pan Zielonek z Wyspy Zazdrości”, zaprezentowanie postaci Pana Zielonka i poznanie emocji, która jest z nią związana – zazdrość.
  • Praca z książeczką – aktywności związane z emocją zazdrości.
  • Stworzenie banku pomysłów na radzenie sobie

z zazdrością.

kwiecień

  • Wysłuchanie bajki „Tremek z Wyspy Wstydu”, zaprezentowanie postaci Tremka i poznanie emocji, która jest z nią związana – wstyd.
  • Praca z książeczką – aktywności związane z emocją wstydu.
  • Stworzenie banku pomysłów na radzenie sobie ze wstydem, nieśmiałością i tremą.

maj

  • Wysłuchanie bajki „Pan Ble z Wyspy Wstrętu”, zaprezentowanie postaci Pana Ble i poznanie emocji, która jest z nią związana – wstręt.
  • Praca z książeczką – aktywności związane z emocją wstrętu.
  • Stworzenie banku pomysłów na radzenie sobie z wstrętem.

czerwiec

  • Wysłuchanie bajki „Empatek z Wyspy Współczucia”, zaprezentowanie postaci i poznanie emocji, która jest z nią związana – współczucie.
  • Praca z książeczką – aktywności związane z emocją współczucia.
  • Organizacja wydarzenia podsumowującego projekt – np. Festiwal Emocji.

 

EWALUACJA

Poniżej proponowane formy prowadzenia ewaluacji:

obserwacja dzieci w zakresie rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji oraz umiejętności radzenia sobie z nimi w codziennych sytuacjach;

kwestionariusz ankiety dla nauczycieli dotyczący zmian w zachowaniu dzieci, poziomu ich otwartości, empatii i rozwoju kompetencji emocjonalnych, a także refleksja nad skutecznością zastosowanych metod i form pracy (propozycja do realizacji przez nauczyciela);

dokumentowanie przeprowadzonych działań innowacyjnych w postaci zdjęć i opisów zamieszczanych na stronie internetowej przedszkola oraz/lub w mediach, a także relacjonowanie przebiegu działań na stronie BLIŻEJ PRZEDSZKOLA;

przeprowadzenie ankiety dla losowo wybranych rodziców w celu zebrania informacji zwrotnej na temat zauważalnych zmian w zachowaniu dzieci w zakresie wyrażania emocji

dokumentacja : certyfikaty za udział w projekcie, zdjęcia prac dzieci, efekty działań plastycznych, książeczki emocji i inne formy aktywności dzieci.

 

Przedstawiony plan projektu edukacyjnego może być modyfikowany w zależności od potrzeb
i zainteresowań dzieci oraz możliwości organizacyjnych placówki.