-
1W ramach realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Matematyka w przyrodzie”,Więcej
-
Dzieci z grupy III zapoznały się z kolejnym mieszkańcem Czuciakowej Krainy- Markotkiem z Wyspy Smutku.Więcej
-
Nasz Bohater tygodnia Franiu opowiedział nam o swojej rodzinie, z którą uwielbia spędzać czas.Więcej
-
Co roku 10 października obchodzimy w Polsce Dzień Drzewa, który jest elementem edukacji ekologicznej.Więcej
-
Dzień Uśmiechu to radosne święto , które obchodzono w naszym przedszkolu.Więcej
PROJEKT
WSPIERAJĄCY ROZWÓJ INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ
w roku szkolnym 2025/2026
„ Czuciaki z Krainy Emocji” to projekt edukacyjny , który wspiera rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym poprzez zabawy, bajki i działania artystyczne.
Projekt ma na celu rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci, pomagając im w rozpoznawaniu, nazywaniu i wyrażaniu emocji w zdrowy sposób. Dzięki postaciom Czuciaków, które symbolizują różne emocje (radość, smutek, złość, strach, zazdrość, współczucie), dzieci uczą się akceptować swoje uczucia oraz radzić sobie z trudnymi emocjami.
Projekt obejmuje zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe oraz bajkoterapię, a także wspólne aktywności z rodzicami.
Projekt ma na celu nie tylko rozwój emocjonalny dzieci, ale także integrację grupy i budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
Cele projektu:
– stwarzanie okazji do rozpoznawania i nazywania emocji
– zachęcenie do lepszego poznania siebie, aby odpowiednio zrozumieć zachowanie kierowane konkretnymi emocjami
– wyposażenie w umiejętność regulowania emocji
– uświadamianie, że wszystkie emocje są ważne i potrzebne, ponieważ pomagają nam się odnaleźć w codziennych sytuacjach
– poznawanie różnorodnych sposobów na radzenie sobie z emocjami, które są zbyt intensywne lub trwają za długo
– dbanie o dobre samopoczucie i pozytywne relacje z innymi
Cele szczegółowe:
• nauka rozpoznawania i nazywania emocji własnych i innych;
• stwarzanie okazji do swobodnego wypowiadania się na temat uczuć i stanów emocjonalnych;
• zrozumienie, że wszystkie emocje są potrzebne i naturalne;
• oswajanie się z trudnymi emocjami poprzez działania twórcze i zabawowe;
• nauka sposobów radzenia sobie z emocjami i ich regulowania;
• rozwijanie empatii wobec siebie i innych;
• budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych;
• wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego;
• integracja dzieci poprzez wspólne działania artystyczne i ruchowe.
Spodziewane efekty:
Dla przedszkola:
• wzbogacenie oferty edukacyjnej o program wspierający zdrowie emocjonalne;
• wzmocnienie współpracy z rodzicami;
• budowanie wizerunku placówki jako wspierającej całościowy rozwój dziecka;
• rozwijanie kompetencji kadry pedagogicznej w obszarze edukacji emocjonalnej.
Dla dzieci:
• umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji;
• większa samoświadomość i akceptacja siebie;
• otwartość w wyrażaniu uczuć i potrzeb;
• lepsza regulacja emocjonalna i zdolność do radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
• rozwój empatii i pozytywnych relacji w grupie;
• wzrost poczucia bezpieczeństwa i sprawczości.
METODY I FORMY PRACY
Metody pracy:
• bajkoterapia i czytanie bajek psychoedukacyjnych;
• rozmowy kierowane, dyskusje, opowiadania;
• zabawy dramowe i teatrzyki z udziałem Czuciaków;
• zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe;
• gry i zabawy integrujące grupę;
• relaksacje i techniki oddechowe;
• obserwacja, naśladowanie, modelowanie;
• wykorzystanie multimediów – filmy i piosenki.
Formy pracy:
• zajęcia indywidualne i grupowe;
• zajęcia z udziałem rodziców i/lub gości;
• zajęcia warsztatowe;
• działania artystyczne – tworzenie plakatów, prac plastycznych;
• prowadzenie dziennika emocji w formie książeczki emocjonalnej;
• zabawy inscenizacyjne z wykorzystaniem sylwet Czuciaków.
HARMONOGRAM PROJEKTU
Miesiąc |
Planowane działania |
wrzesień |
w trakcie trwania całego projektu.
|
październik |
|
listopad |
|
grudzień |
|
styczeń |
|
luty |
|
marzec |
z zazdrością. |
kwiecień |
|
maj |
|
czerwiec |
|
EWALUACJA
Poniżej proponowane formy prowadzenia ewaluacji:
• obserwacja dzieci w zakresie rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji oraz umiejętności radzenia sobie z nimi w codziennych sytuacjach;
• kwestionariusz ankiety dla nauczycieli dotyczący zmian w zachowaniu dzieci, poziomu ich otwartości, empatii i rozwoju kompetencji emocjonalnych, a także refleksja nad skutecznością zastosowanych metod i form pracy (propozycja do realizacji przez nauczyciela);
• dokumentowanie przeprowadzonych działań innowacyjnych w postaci zdjęć i opisów zamieszczanych na stronie internetowej przedszkola oraz/lub w mediach, a także relacjonowanie przebiegu działań na stronie BLIŻEJ PRZEDSZKOLA;
• przeprowadzenie ankiety dla losowo wybranych rodziców w celu zebrania informacji zwrotnej na temat zauważalnych zmian w zachowaniu dzieci w zakresie wyrażania emocji
• dokumentacja : certyfikaty za udział w projekcie, zdjęcia prac dzieci, efekty działań plastycznych, książeczki emocji i inne formy aktywności dzieci.
Przedstawiony plan projektu edukacyjnego może być modyfikowany w zależności od potrzeb
i zainteresowań dzieci oraz możliwości organizacyjnych placówki.