Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

Przedszkole Publiczne nr 9

Optymistyczne przedszkole

O nas

SENSOPLASTYKA – Innowacja Pedagogiczna

Opis innowacji

Zmysły pomagają dziecku poznawać świat i odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. Z każdej strony napływają do nas bodźce. Codziennie widzimy otaczający nas świat, dotykamy przedmioty o różnych kształtach, fakturach. Każdego dnia docierają do nas przeróżne dźwięki np. słyszymy muzykę, odgłosy zwierząt, przejeżdżające samochody…Smakujemy różnych potraw i czujemy ich zapach. Ponadto czujemy swoje ciało i kierujemy nim, by wykonać określoną czynność. Te wszystkie działania wymagają zaangażowania ze strony układu sensorycznego. To zmysły informują nas o otoczeniu, pozwalają nam doświadczać przestrzeni wokół, ale też pełnią rolę ochronną, gdyż ostrzegają nas przed niebezpieczeństwem.

W rozwoju i funkcjonowaniu każdego człowieka zmysły odgrywają bardzo ważną rolę. Gdy mówimy zmysłach najczęściej mamy na myśli 5 podstawowych zmysłów:

  • smaku,
  • wzroku,
  • słuchu,
  • węchu,
  • dotyku.

Ponadto wyróżniamy m.in. zmysł przedsionkowy, zmysł propiorcepcji.

Jeśli proces integracji sensorycznej funkcjonuje prawidłowo, to nie mamy problemów z odbieraniem bodźców, a świat widzimy jako przyjazne miejsce. Nasze reakcje są adekwatne do sytuacji np. cofamy rękę, gdy dotkniemy czegoś gorącego. Jednak coraz częściej spotykamy dzieci, które sprawiają trudności wychowawcze, są nadpobudliwe, nieskoordynowane. Być może przyczyną takiego zachowania są właśnie zaburzenia integracji sensorycznej. Jeśli mózg ma problem z prawidłowym odbiorem i przetwarzaniem bodźców dziecko ma trudności w funkcjonowaniu. Między innymi dlatego warto wplatać zabawy sensoryczne do codzienności dziecka.

Czego nie ma najpierw w zmysłach, tego nie ma później w umyśle”

M.Montessori

Maria Montessori uważała, że dziecko powinno poznawać i rozumieć świat, który je otacza i podkreślała rolę zmysłów. Dlatego też, stworzyła dla dzieci wieku od trzech do sześciu lat głównie pomoce sensoryczne powiązane ze światem rzeczywistym. Poznawanie przez zmysły rozwija pamięć sensoryczną, a ta z kolei pozwala na kształtowanie inteligencji.

Dzieci z natury są ciekawe świata. Chcą działać, doświadczać, eksperymentować. Odpowiedzią na wymienione potrzeby dziecka są zabawy sensoryczne.

Zabawy sensoryczne mają w sobie wielką moc. Są ważne, potrzebne, ciekawe, wyciszają, relaksują, sprawiają wiele radości i wspierają wszechstronny rozwój dziecka.

Uzasadnienie potrzeb innowacji

Innowacja „Sensoplastyka” ma na celu wszechstronny rozwój dzieci poprzez organizowanie zabaw wspierających integrację sensoryczną.

Innowacja odwołuje się do Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
i wczesnoszkolnego. W szczególności uwzględniając realizację głównego celu jakim jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka oraz zadania przedszkola jakim jest: wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania
z rozwijających się procesów poznawczych. Innowacja jest także odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025.

Cel innowacji

  • poszerzanie zasobu doświadczeń sensorycznych i poznawczych

  • wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez organizowanie zabaw angażujących ich zmysły

Cele szczegółowe

  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie

  • usprawnienie motoryki małej i dużej

  • wzmacnianie napięcia mięśniowego

  • doskonalenie umiejętności równoważnych

  • poprawa koncentracji i uwagi

  • doskonalenie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej

  • wspieranie zmysłu dotyku
  • usprawnianie zmysłu węchu i smaku
  • doskonalenie percepcji słuchowej oraz wzrokowej
  • rozwijanie kreatywności, a także zainteresowania światem

  • rozwój mowy

  • doskonalenie umiejętności samoregulacji i relaksacji