Zabawa słuchowa dla starszaków ,,Polowanie na głoski”.
Rodzic podaje głoskę na którą będą polować . Umawia się z dzieckiem, jeśli dziecko usłyszy wyraz z podaną głoską, musi, np. klasnąć, tupnąć, podskoczyć, itp. Następnie rodzic wypowiada różne wyrazy, jeżeli dziecko usłyszy podaną głoskę, sygnalizuje to umówionym znakiem
,,i” – igła, indyk, mak, igloo, sok
,,k” – karuzela, sok, kapusta, lok, nos, sowa,
,,w” – wąż, wazon, foka, fotel, flaga, waga, wałek, farba, worek
,,c’ – dzwon, kot, cukierek, taca, klocki, cytryna, cebula,
,,j’ – jajka, jagoda, igłą, jabłko, jeż, lizak, jaszczurka, miś
Drodzy Rodzice!
Serdecznie zachęcamy do rozwijania mowy oraz ćwiczeń logopedycznych wspólnie z dziećmi.
ZABAWY ĆWICZĄCE RUCHY SZCZĘK
- Szuflada – mocne wysuwanie szczęki do przodu i z powrotem.
- Krokodyl – szeroko otwarta buzia – kłapanie szczęk.
- Żarłok – szeroko otwarta buzia – kłapanie szczęk.
- Na pastwisku – dzieci naśladują żucie trawy przez krowy, z zamkniętymi wargami, w różne strony. Zabawę można połączyć z chodzeniem na czworakach i ćwiczeniami naśladującymi dźwięk.
- Śpiewak – dzieci mimiką naśladują śpiew śpiewaka. Gdy nauczyciel przerywa nagranie – dzieci musza zamknąć buzię.
- RYMOWANKI/ WIERSZE
W marcu
Raz śnieg pada,
a raz deszczyk.
Na jeziorze
lód już trzeszczy.
Błękit nieba
lśni w kałuży,
bałwan w słońcu
oczy mruży.
– Koniec zimy.
Przerwa.
Dzwonek.
– To nie dzwonek,
to skowronek!
Zabawa „Dobierz rym”, dobieranie słów rymujących się z wyrazami: pada, deszcz, skowronek
Wiosenny czarodziej
Czary- mary, fiku- miku,
szedł czarodziej po trawniku.
Niósł w plecaku fiołki, róże
a stokrotki gdzie?
W kapturze!
Rzucał kwiaty gdzie się dało,
żeby wszędzie coś pachniało.
Koło ławki, koło krzaka,
jakie kwiaty?
Te z plecaka!
W piaskownicy palmy sadził-
nawet nieźle sobie radził
no i huśtał na huśtawce
rozczochrane dwa dmuchawce.
- Wyczarował, czary-mary,
na kałużach nenufary
aż podwórko zmienił w śliczny
mały ogród botaniczny.
ZABAWY ĆWICZĄCE RUCHY WARG
- Sekret – nic nie powiem – dzieci mocno zaciskają wargi.
- Uśmiechy – dzieci maksymalnie oddalają kąciki ust od siebie pokazując żeby [zęby trzonowe zaciśnięte].
- Rybka – dzieci naśladują rybkę – otwierają i zamykają usta ułożone w literę „o”.
- Całuski – dzieci nawzajem przesyłają sobie całuski ściągając usta w „ryjek”.
- Króliczki – dzieci ściskają i wysuwają wargi mocniej niż przy „u” a potem przesuwają tym „pyszczkiem” w prawą i lewą stronę tak, aby nie ruszać szczęką. Inna mina to zagryzanie dolnej wargi górnymi zębami lub – trudne – unoszenie wargi górnej przy zaciśniętych szczękach tak, aby widoczne były tylko górne zęby.
- Zły pies – dzieci szczerzą zamknięte zęby obnażając je tak, aby dziąsła były widoczne. Warczą.
- Koty – dzieci naśladując koty trzymają między wargami {nie zębami!}plastykowe słomki – wąsy. Dla utrudnienia – słomki w środku możemy obciążyć plasteliną. Ćwiczenia języka – dzieci kotki się oblizują, zlizują mleczko z miseczek – dłoni, mlaskają i ziewają.
- Konik i woźnica – dzieci w parach biegają po sali w rytm melodii. W przerwach – koniki parskają, woźnica cmoka lub koniki kląskają, woźnica woła : prrr….
- Usta i brzuch – usta chcą zajrzeć do brzucha – dzieci wciągają usta w głąb jamy ustnej.
- Zawody – dwoje dzieci stoi naprzeciw siebie, trzyma kartkę papieru między wargami { nie zębami!!} i każde ciągnie w swoją stronę. Inna konkurencja – dzieci na wyścigi zjadają z talerzyka chrupki posługując się tylko wargami.
- Smutny – wesoły pajac – dzieci na sygnał naśladują minę smutnego i wesołego pajaca { uśmiech i podkówka}.
- Ptaszki – dzieci robią dzióbek i lekko go otwierają lub gwiżdżą.
- Baloniki – dzieci nabierają w buzię powietrze i zatrzymują je w wydętych policzkach. Na hasło „pękł” – przekłuwają palcami balonik. Słychać odgłos pękania.
ZABAWY ĆWICZĄCE PODNIEBIENIE MIĘKKIE
- Chory miś – nauczyciel opowiada o chorym misiu. Dzieci ilustrują to opowiadanie, kaszleniem przy wysuniętym na brodę językiem, kichaniem, chrapaniem na wdechu i wydechu, gdy chory miś zasypia po przyjęciu leków.
- Przeciągi – dzieci szeroko otwierają buzie i w takiej pozycji próbują wciągać powietrze nosem a wypuszczać ustami.
„Gimnastyka buzi i języka”
- Podzielcie na sylaby słowo „jarzębina” i podskoczcie tyle razy, ile jest sylab.
- Spróbujcie dotknąć językiem czubek nosa.
- Kląskajcie jak koniki przeskakując z nogi na nogę.
- Policzcie czubkiem języka górne zęby.
- Zróbcie zabawną minę.
- Wypowiedzcie zaklęcie: „tda, tdo, tde, tdu!”
- Zróbcie zabawną minę.
- Mlaskaj językiem o podniebienie.
- Śpiewajcie „la, la, la, la”, tańcząc!
- Mlaskaj językiem o podniebienie.
- Zdmuchnijcie z ręki piórko.
- Chrumkajcie jak świnki.
- Zróbcie rybi pyszczek z warg – zamykajcie go i otwierajcie.
- Nadymajcie policzki.
- Machając rękami, naśladujcie odgłos wydawany przez sowę: „Hu, hu, hu”.
- Zróbcie wdech nosem, a wydech ustami.
RYMOWANKI
Zachęcamy do nauki wesołej rymowanki i wspólnej zabawy z dzieckiem
„Dziwny pies”
Jeden ,dwa, jeden, dwa,
pewna pani miała psa,
trzy i cztery, trzy i cztery,
pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć,
wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem,
wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
kto z was kości mu przyniesie?
Może ja, a może Ty.
Licz od nowa: raz, dwa, trzy…
Danuta Wawiłow
A teraz proponujemy masażyk na poprawę nastroju. Wszyscy lubicie pizzę?
Zachęcamy Was do zrobienia pysznej pizzy… wszystkie składniki macie blisko siebie…
Dobieramy się parami, siadamy jedno za drugim i wykonujemy na plecach partnera (siostry, brata, taty, mamy) czynności, jakie wykonuje się przy pieczeniu pizzy:
- sypiemy mąkę – przebieramy opuszkami palców obu dłoni na plecach partnera,
- zgarniamy ją – brzegami obu dłoni wykonujemy na plecach ruchy zgarniające,
- lejemy oliwę – rysujemy palcem falistą linię, począwszy od karku, aż do dolnej części pleców
- dodajemy szczyptę soli, no może dwie, trzy – lekko, kilka razy, szczypiemy w plecy
- wyrabiamy ciasto – lekko ugniatamy plecy
- wałkujemy – poruszamy dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół pleców,
- wygładzamy placek – głaszczemy plecy
- na wierzchy kładziemy pomidory – delikatnie stukamy w plecy dłońmi złożonymi w miseczki,
- krążki cebuli, oliwki – naciskamy palcem w kilku miejscach
- posypujemy serem i… – szybko muskamy po plecach opuszkami palców obu dłoni
- buch! do pieca! – przytulamy się do pleców dziecka,
- wyjmujemy i kroimy dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla dziadka… –
- naśladujemy krojenie, przesuwając po plecach brzegiem dłoni
- dla ciebie…, dla… – dziecko wymyśla, dla kogo będą jeszcze kawałki pizzy,
- a teraz polewamy keczupem – kreślimy palcem linię z pętlami
- i… zjadamy, mniam, mniam, mniam – naśladujemy gryzienie, chwytając plecy dłońmi.