Rozwijanie mowy
Drodzy Rodzice!
Serdecznie zachęcamy do rozwijania mowy oraz ćwiczeń logopedycznych wspólnie z dziećmi.
- Proponujemy Wam rozwiązanie krzyżówki.
- Przyglądnijcie się obrazkom. Opowiedzcie historyjkę. Jak myślicie dlaczego drzewko uschło?
- Popatrzcie na obrazki, co to za zwierzęta? Podzielcie nazwy zwierząt na sylaby. A jeśli potraficie podzielcie też na głoski. Narysujcie pod zdjęciami odpowiednią liczbę kresek, odpowiadającą liczbie głosek.
- Artykulacja głoski „sz” przed lustrem: „Szumisz…”. Rodzic czyta tekst wiersza, a dziecko wymawia wyłącznie głoskę „sz” w izolacji.„Szum” – głoska ,,sz’’:
Szumi morze – szszsz…
Szumi wiatr – szszsz…
Szumi woda – szszsz…
Szumi las – szszsz…
Szumią drzewa – szszsz…
Szumią liście – szszsz…
Szumię ja – szszsz…
Szumisz ty – szszsz…
Szumi mama – szszsz…
Szumi tata – szszsz
Szumi miś – szszsz…
- Gimnastyka języka. Słuchaj i powtarzaj.
Powtarzanie sylab
Podczas ćwiczeń należy przedłużać wymowę głoski „sz”. – szszu, szszo, szsza, szsze, szszy, –
uszszu, yszszy, oszszo, aszsza, eszsze, – oszsz, uszsz, aszsz, eszsz, yszsz.
Powtarzanie wierszyka: Utrwalanie sylab:
Sza! Sza! Sza! – mówię ja. Szy! Szy! Szy! – mówisz ty.
Szo! Szo! Szo! – wołam ja. Szy! Szy! Szy! – wołasz ty.
Szu! Szu! Szu! – śpiewam ja. Szy! Szy! Szy! – śpiewasz ty.
Sze! Sze! Sze! – myślę ja. Szy! Szy! Szy! – myślisz ty.
- „Kaczki” – zabawa fonacyjno-rytmiczna
Dziecko powtarza kolejne wersy rymowanki, wymyślając za każdym razem nowy rym do słowa „kaczki”:
Idą ścieżką cztery kaczki,
cztery kaczki idą do…
Idą ścieżką cztery kaczki,
cztery kaczki mają…
Idą ścieżką cztery kaczki,
cztery kaczki widzą…
Idą ścieżką cztery kaczki,
cztery kaczki dotarły do…
Na początek rodzic podaje przykład rymu (np. praczki, wykałaczki, niemowlaczki). Kiedy dziecko zapamięta już słowa rymowanki, należy powtórzyć ją z wybranym przez nie zakończeniem w różny sposób, np. najpierw cicho, potem głośno, radośnie i smutno, z gniewem i ze zdziwieniem, wolno i szybko.
- Wiosenne zagadki
Mamy dla Was dzisiaj wiosenne zagadki. Przygotujcie sobie kartki i kredki.
Rodzice będą wam czytać zagadki a wy, rozwiązanie zagadek narysujcie na kartce.
Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony.
Dzieci się śmiały, gdy go witały,
żabki płakały przez dzionek cały.(bocian)
Kolorowe i pachnące, czy
w ogrodzie, czy na łące, zawsze
chętnie je zbieramy na bukiecik
dla swej mamy. (kwiatki)
Wiosną na drzewie
rozwija się z pąka.
Jesienią złoty
po świecie się błąka. (liść)
Tak jak muchomorek w kropki mam spódnicę,
nie walczę z muchami, chętniej zjadam mszyce. (biedronka)
Złota, świetlna kula
ciepłem świat otula …. (słońce)
Kropelki wody
na głowy padają.
Wszyscy przed nimi
Pod dach uciekają. (deszcz)
Rośnie w lesie lub przy drodze,
ma koronę oraz pień.
Mogą na nim mieszkać ptaki,
ludziom daje miły cień. (drzewo)
- Wierszyki z pokazywaniem :
1)Czy słonce świeci?
Czy słońce świeci,
Słoneczko w górze
czy deszczyk pada,
Spadające kropelki
Ty się uśmiechaj,
Rysujemy dwoma palcami uśmiech na twarzy
to nasza rada!
Pokazujemy dłońmi na siebie
Raz, dwa, trzy,
Klaszczemy trzy razy
Wesołą minkę pokaż…
Ty!
Pokazujemy wesołą minkę
2) Pobudka
Budzą się listeczki, (dziecko się przeciąga)
szemrzą warto rzeczki, (pokazuje ręką wijącą się rzekę – jak wąż i szumi)
śniegi roztopione, (dziecko powoli kuca i kładzie się płasko na dywanie)
w kałuże zmienione. (dziecko imituje skakanie w kałuży)
Jaskółeczka czarna (dziecko rozpościera ręce niczym skrzydła)
strzałą niebo szyje, (dziecko lata z rozłożonymi skrzydłami)
śpiewem wita wiosnę (dziecko nuci kiri kiri kiri)
gniazdko młodym wije. (dziecko rękami imituje wicie gniazda)
Motylek cytrynek (dziecko się kłania)
dziarską przybrał minę, (robi zawadiacką minę)
i w moje okienko (dziecko pokazuje w powietrzu kwadrat jako okno)
puka leciuteńko. (dziecko puka w okno).
- ĆWICZENIA SŁUCHOWE:
- Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami słuchając odgłosów dochodzących z sąsiedztwa ulicy. Stawiamy pytanie: co słyszysz?(jest to tzw. „wsłuchiwanie się w ciszę”. Żadnych dźwięków nie wytwarzamy celowo.
- Następnie przechodzimy do rozpoznawania dźwięków (szmerów). Najpierw przy współudziale wzroku, potem tylko słuchowo (dziecko siedzi odwrócone tyłem do źródła dźwięku, ma zamknięte lub zasłonięte oczy). Stawiamy pytanie: jaki to przedmiot?
a) uderzamy pałeczką w przedmioty ze: szkła, fajansu, drewna, plastiku, żelaza, kamienia, itp.
b) Toczymy po podłodze lub blacie stołu: piłki, kamyki, groch, gwoździe, cukierki, kaszę, itp.
c) Uderzamy o siebie:
- – klockami, kamykami, sztućcami,- łyżeczką o pustą szklankę; szklankę z wodą,- odbijamy piłki gumowe,- drzemy papier, gnieciemy papier,- lejemy wodę z większej i mniejszej wysokości- przesuwamy przedmioty po stole,- drapiemy po papierze, drzewie, szkle, materiale,- wypuszczamy powietrze z balonu,
– klaszczemy rękami
- Różnicowanie i naśladowanie:
a) głosów zwierząt i ptaków: kota, psa, krowy, kozy, osła, kury, koguta, kaczki, gęsi, kanarka, kukułki, bociana, itp. (dźwięki te mogą być odtwarzane z You Tube lu rodzic naśladuje).
b) odgłosów pojazdów, np.: samochodu, pociągu, samolotu, motoru, helikoptera, traktora, wozu z zaprzęgiem konnym, itp. (dźwięki te mogą być odtwarzane z You Tube lub rodzic naśladuje).
c) innych przedmiotów, np.:
- – duże dzwony –bim –bam –bom- małe dzwony –dzyń –dzyń- kapiąca woda –plim –plam –plum- bęben –bum –bom –bum- mały zegar –cyk –cyk –cyk- duży zegar –tik –tak –tik –tak
- Rysowanie przedmiotów Osoba dorosła podaje pierwszą sylabę, a dziecko ma za zadanie narysować przedmiot rozpoczynający się na taką sylabę (np. sa- dziecko rysuje samolot, ro- rower itp.)
- Szukanie jajek
Dzisiaj proponujemy Wam zabawę „wielkanocne podchody”. Drodzy rodzice ukryjcie w domu kilka czekoladowych jajek. Będzie ciekawie jeśli pomożecie dziecku odgadywać, gdzie są schowane przygotowując słoik z zagadkami np. W tym miejscu jest zimno i na pewno znajdziesz tam mleko (lodówka). Takie podchody są ciekawe i na pewno dzieci będą doskonale się bawić.
Dla większej ilości dzieci, można przygotować po jednym jajku do znalezienia. Również słoik z zagadkami może w tym pomóc np. Tego jajka szuka dziewczynka, która ma długie włosy i jej imię zaczyna się na D. Jej jajko jest schowane w miejscu, gdzie zazwyczaj da się zobaczyć dużo kurtek (w szafie).
- Zabawa „Wielkanocne rymy”
Rodzice czytają zdania, do których dzieci wymyślają rymujące się zakończenia ,np.
Pisanki, pisanki, jajka nakrapiane, nie ma Wielkanocy bez barwnych… (pisanek)
Ten kurczaczek ma żółty … (kubraczek).
Mała kokoszeczka znosiła… (jajeczka).
Cukrowy baranek ma złocone różki, śmieją się do niego kurki i … (kaczuszki).
Po podwórku chodzi kwoczka, co ma bardzo czarne …(oczka).
- Rebusy
Teraz dzieci , spróbujcie rozwiązać rebusy. Dzieciom młodszym, które nie znają literek pomogą rodzice, Wy powiedzcie co jest na obrazkach a dowiecie się jakie wyrazy ukryły się na obrazkach.
- Zabawa usprawniająca język, wargi, policzki: ”Jak języczek został żeglarzem”.
Rodzic/opiekun czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach a dziecko naśladuje te ruchy.
Pewnego dnia języczek wybrał się nad jezioro (kląskanie). Zobaczył łódkę, otworzył kłódkę ( otwieramy usta), wsunął kluczyk (język na brodę) i już gotowe. Wsiadł do łódki (kląskanie). Chwycił prawe, potem lewe wiosło (ruch wahadłowy języka do kącików ust). Wiosłował na zmianę prawym i lewym wiosłem (wypychanie prawego i lewego policzka). Zmęczył się, wiec chwile odpoczął. Spojrzał w górę ( język dotyka górnej wargi), zobaczył długi sznur łabędzi (oblizywanie górnej i dolnej wargi) Postanowił policzyć ptaki ( liczenie górnych i dolnych zębów). Nieco dalej nadciągały ciemne obłoki (oblizywanie podniebienia). Języczek bał się, że dopadnie go deszcz. Postanowił wracać Wiosłował prawym i lewym wiosłem( wypychanie lewego i prawego policzka), co chwilę ocierając pot z czoła( dotykanie górnych i dolnych dziąseł). Dopiero wtedy zauważył przy łódce silnik. Odłożył wiosła ( oblizywanie górnej i dolnej wargi) i włączył silnik( brrrr) i szczęśliwie dopłynął do brzegu.
- Zabawa: ”ZOO”
Rodzic/opiekun czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach a dziecko naśladuje te ruchy.
Pewnego dnia języczek wybrał się do ZOO. Spacerował od klatki do klatki (mówimy; tup, tup).W pierwszej klatce zobaczył małpy, które skakały po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów), zjadały banany (poruszamy buzią jakbyśmy coś jedli), wydają małpie okrzyki (wołamy; gu, gu). W drugiej klatce mieszkał wilk. Był bardzo zły- pokazywał zębiska (pokazujemy zęby w szerokim uśmiechu i warczał (wrr). W trzeciej klatce osiołek wydawał osiołkowe odgłosy (i-u,i-u) i skakał, wymachując kopytkami (dotykamy językiem podniebienia). Następnie pan języczek spotkał węża. Wąż syczał( ssssss) i wił się (wolno wysuwamy język z buzi ruchem wahadłowym – od prawej do lewej). Pan języczek odwiedził słonia. Słoń chwalił się zwinną trąbą (robimy rurkę z języka). Potem poszedł obejrzeć krokodyla, który głośno kłapał paszczą (otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte do przodu). Następnie powędrował do klatek hien. Cóż tam porabia? Jak zwykle ma dobry humor i się śmieje ( śmiejemy się hi, hi, ha, ha, he, he). Pan języczek był już bardzo zmęczony. Teraz czas na lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym).
- Zabawy oddechowe
Przygotuj dowolny wiatraczek lub wspólnie zróbcie go samodzielnie. Dlaczego wiatraczek, a nie np. piórko czy kawałek bibuły? Oczywiście te przedmioty też się sprawdzą, ale jakoś wiatraczek to zawsze jest przedmiot pożądania dla malucha. Najczęściej błyszczy i się kręci, i jest na patyku. Idealna zabawka, prawda? Poproś dziecko, aby wprawiło wiatraczek w ruch, dmuchając na niego:
- dłuuuuugo,
- krótko,
- dłuuuuugo,
- krótko.
A potem:
- krótko, krótko,
- dłuuuuugo,
- krótko, krotko,
- dłuuuugo.
I jeszcze:
- krótko, krótko, dłuuuugo,
- krótko, krótko, dłuuuugo.
A na koniec zabawy: malec przestaje dmuchać kiedy ty – odliczając „od tyłu” – dojdziesz do zera np. trzy, dwa, jeden, zero. Oczywiście im starsze dziecko, tym dłuższy może być to czas.
Ważne!
- Pomiędzy każdą sekwencją podmuchów potrzebna jest min. 15-minutowa przerwa.
- Pokazywanie tego co mówisz „na migi”, jest bardziej atrakcyjne dla dziecka np. dłuuuugo – rozciągasz ramiona, krótko – składasz je niemal do klaśnięcia dłońmi.
- Poproś malucha, żeby teraz tobie pokazywał, jak długo masz dmuchać na wiatraczek.
Te zmiany szybkości, to również zabawy ćwiczące koncentrację. Nic innego, jak sekwencje do zapamiętania. Starszemu dziecku możesz proponować trudniejsze kombinacje do zapamiętania i wydmuchania.
- Zabawa słuchowa „Ile słów słyszysz?”
Prowadzący mówi ciąg słów, np. garnek, woda, kura, parasol, koza, zadaniem dziecka jest policzyć i wymienić tylko te, w których słychać głoskę: k
Przykłady:
Kamera, zegar, ryba, koń, zagroda – z
Kurnik, krowa, kaczka, ul, mama – u
Indyk, wiosna, irys, rolnik, piłki – i
- Zabawa słuchowa „Połącz ostatnie głoski”
Prowadzący czyta kolejno trzy wyrazy. Dziecko określa ostatnie głoski :
sok, oko, krawat- kot,
bilet, oko, rower, klejnot, – tort,
lalka, domu, brat, oko- auto
Zadaniem dzieci jest narysować na kartce powstałe wyrazy. Kto potrafi, może podpisać rysunek.
- Masażyk „Jajeczko”
Dobieramy się parami, z mamusią, tatusiem, bratem lub siostrą. I zaczynamy rysować:
W spodeczku jest jajeczko – malujemy owal na całych plecach
Postukam w nie łyżeczką – stukamy po plecach piąstką
Oskubię skorupkę – podskubujemy boczki
Podmucham paluszki – dmuchamy na palce
Podmucham jajeczko – dmuchamy na plecy osoby, która siedzi przed nami, delikatnie masując
Nabiorę łyżeczką – ruch zagarniania i chwytania dłonią
Żółteczko, białeczko – zagarniamy raz z lewej, raz z prawej
Mniam – pyszne jajeczko! – rozmasowujemy kółko na plecach.
- BAJKI LOGOPEDYCZNE JĘZYK MALARZNasz języczek zamienia się w malarza, który maluje cały swój dom. Dom malarza to nasza buzia. Na początku malarz maluje sufit (dzieci wybierają kolor): unosimy język do góry i przesuwamy kilkakrotnie wzdłuż podniebienia. Gdy sufit jest już pomalowany malarz zaczyna malowanie ścian (dzieci ponownie wybierają kolor): przesuwamy językiem z góry na dół wypychając najpierw jeden policzek (od wewnętrznej strony), a następnie w ten sam sposób drugi policzek.Nasz dom jest coraz ładniejszy, ale musimy jeszcze pomalować podłogę (dzieci konsekwentnie wybierają kolor), więc język – malarz maluje dolną część jamy ustnej, za dolnymi zębami. Na koniec język – malarz maluje cały dom (dzieci wybierają kolor): oblizujemy językiem górną i dolną wargę, przy szeroko otwartej buzi. Cały dom jest pięknie wymalowany, więc mamy powody do radości: buzia szeroko uśmiechnięta.CHORY KOTEKKotek był chory i bardzo źle się czuł. Często kichał (wołamy „a psik”), bolała go głowa (wołamy „ojojoj”).Przyjechał pan doktor (mówimy „brum brum”), zaglądnął do gardła (wołamy „aaa” i wysuwamy język na brodę), było chore. Następnie zbadał kotka, wyciągnął słuchawki (wysuwamy język z buzi, przesuwamy nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze). Zapisał lekarstwa na recepcie („piszemy” w powietrzu językiem wysuniętym z buzi).Kotek leżał w łóżeczku, miał dreszcze (wypowiadamy „brrr…”). Gorączka raz wzrastała (język uniesiony na górną wargę), raz opadała (język na brodzie).Kotek zażywał lekarstwa: ssał tabletki (przednia część języka przy podniebieniu, naśladujemy ssanie), pił słodki syrop, więc się oblizywał (język wędruje dookoła warg przy otwartej buzi). Po kilku dniach kotek poczuł się lepiej, był wesoły i zadowolony (uśmiechamy się szeroko, nie pokazując zębów).
- Ćwiczenia logopedyczne:
- „Rymy w zagrodzie”
Wiersz ten można wykorzystać do ćwiczeń słuchowych. Zadaniem dziecka jest odgadywanie brakujących rymów ( słowa w nawiasach).
Raz na grzędzie bura kurka
nastroszyła swoje…( piórka)*
Inna kurka głośno gdacze
Żółta kaczka pięknie…(kwacze).*
Baran po swojemu beczy,
koza w kozie z żalem…(meczy).*
Gniady konik w stajni hula,
pszczółki lecą wprost do…(ula).*
traktor w polu głośno huczy,
a na łące krówka…( muczy)*
gdy wróbelki nam ćwierkają,
dzieci rymy…( dobierają).*
W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci odgadują brakujące rymy.
- Zabawa: ”ZOO”
Rodzic/opiekun czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach a dziecko naśladuje te ruchy.
Pewnego dnia języczek wybrał się do ZOO. Spacerował od klatki do klatki (mówimy; tup, tup).W pierwszej klatce zobaczył małpy, które skakały po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów), zjadały banany (poruszamy buzią jakbyśmy coś jedli), wydają małpie okrzyki (wołamy; gu, gu). W drugiej klatce mieszkał wilk. Był bardzo zły- pokazywał zębiska (pokazujemy zęby w szerokim uśmiechu i warczał (wrr). W trzeciej klatce osiołek wydawał osiołkowe odgłosy (i-u,i-u) i skakał, wymachując kopytkami (dotykamy językiem podniebienia). Następnie pan języczek spotkał węża. Wąż syczał( ssssss) i wił się (wolno wysuwamy język z buzi ruchem wahadłowym – od prawej do lewej). Pan języczek odwiedził słonia. Słoń chwalił się zwinną trąbą (robimy rurkę z języka). Potem poszedł obejrzeć krokodyla, który głośno kłapał paszczą (otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte do przodu). Następnie powędrował do klatek hien. Cóż tam porabia? Jak zwykle ma dobry humor i się śmieje ( śmiejemy się hi, hi, ha, ha, he, he). Pan języczek był już bardzo zmęczony. Teraz czas na lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym).
Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy.
- Słuchanie wiersza I. Salach „Chodzi kurka”
Chodzi kurka po ogródku,
małe ziarnko trzyma w dzióbku.
A dla kogo? A dla dzieci,
co gromadka za nią leci.
Po ogródku chodzi kurka
i pazurkiem czyści piórka,
a za kurką kogut – tatko
pilnie strzeże swego stadka.
- Ćwiczenia równowagi „Na grzędzie”
Jeśli macie skakankę lub sznurek, połóżcie go na dywanie i przechodźcie po nim stawiając stopa za stopą, w taki sposób, aby z niego nie spaść.
- Zabawa „Dokończ i zrób”
Mamo, tato…przeczytajcie dzieciom zdania. Zadaniem dzieci będzie dokończenie zdania – słowa do rymu oraz wykonanie czynności, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po …(nosie)
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie…. (dłoń)
Powiedz: konie i dotknij się w …(skronie)
Powiedz: krowy i dotknij palcem…(głowy)
Powiedz: króliczki i nadmij …(policzki)
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem… (brzuszka)
Powiedz: psy i klaśnij : raz, …(dwa, trzy)
- Zabawy dla starszaków i nie tylko…Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów
- rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w nagłosie (na początku wyrazu); zaczynamy od wyrazów, w których pierwszą głoskę słychać wyraźnie i można ją samodzielnie wyodrębnić od pozostałych, np. o-set, o-kulary, k-locki, k-reda, d-rabina;
- rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w wygłosie (na końcu wyrazu); Jaką głoskę słyszysz na samym końcu wyrazu?
- wskazywanie, wyszukiwanie i grupowanie obrazków, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską, np. pokaż mi obrazek na głoskę „k”, s„”, „a”;
- zabawa: „Płynie okręt załadowany towarami na głoskę..”, np. „a”; za każdy prawidłowo podany wyraz dziecko otrzymuje punkt, gdy wyczerpią nam się wyrazy lub przedmioty, wówczas zmieniamy głoskę;
- rozpoznawanie i wskazywanie ostatniej głoski w wyrazie, rozpoczynamy od wyrazów kończących się samogłoską, np. kura, mama, tata;
- zabawa: „Łańcuszek „– mak – kot – tornister – robot – traktor – rak…; Ostatnia głoska jest jednocześnie pierwszą głoską następnego wyrazu;
- „Gimnastyka buzi – ćwiczenia i zabawy logopedyczne”
ZABAWY ĆWICZĄCE RUCHY SZCZĘK
- Szuflada – mocne wysuwanie szczęki do przodu i z powrotem.
- Krokodyl – szeroko otwarta buzia – kłapanie szczęk.
- Żarłok – szeroko otwarta buzia – kłapanie szczęk.
- Na pastwisku – dzieci naśladują żucie trawy przez krowy, z zamkniętymi wargami, w różne strony. Zabawę można połączyć z chodzeniem na czworakach i ćwiczeniami naśladującymi dźwięk.
- Śpiewak – dzieci mimiką naśladują śpiew śpiewaka. Gdy nauczyciel przerywa nagranie – dzieci musza zamknąć buzię.
ZABAWY ĆWICZĄCE RUCHY WARG
- Sekret – nic nie powiem – dzieci mocno zaciskają wargi.
- Uśmiechy – dzieci maksymalnie oddalają kąciki ust od siebie pokazując żeby [ zęby trzonowe zaciśnięte].
- Rybka – dzieci naśladują rybkę – otwierają i zamykają usta ułożone w literę „o”.
- Całuski – dzieci nawzajem przesyłają sobie całuski ściągając usta w „ryjek”.
- Króliczki – dzieci ściskają i wysuwają wargi mocniej niż przy „u” a potem przesuwają tym „pyszczkiem” w prawą i lewą stronę tak, aby nie ruszać szczęką. Inna mina to zagryzanie dolnej wargi górnymi zębami lub – trudne – unoszenie wargi górnej przy zaciśniętych szczękach tak, aby widoczne były tylko górne zęby.
- Zły pies – dzieci szczerzą zamknięte zęby obnażając je tak, aby dziąsła były widoczne. Warczą.
- Koty – dzieci naśladując koty trzymają między wargami {nie zębami!}plastykowe słomki – wąsy. Dla utrudnienia – słomki w środku możemy obciążyć plasteliną. Ćwiczenia języka – dzieci kotki się oblizują, zlizują mleczko z miseczek – dłoni, mlaskają i ziewają.
- Konik i woźnica – dzieci w parach biegają po sali w rytm melodii. W przerwach – koniki parskają, woźnica cmoka lub koniki kląskają, woźnica woła : prrr….
- Usta i brzuch – usta chcą zajrzeć do brzucha – dzieci wciągają usta w głąb jamy ustnej.
- Zawody – dwoje dzieci stoi naprzeciw siebie, trzyma kartkę papieru między wargami { nie zębami!!} i każde ciągnie w swoją stronę. Inna konkurencja – dzieci na wyścigi zjadają z talerzyka chrupki posługując się tylko wargami.
- Smutny – wesoły pajac – dzieci na sygnał naśladują minę smutnego i wesołego pajaca { uśmiech i podkówka}.
- Ptaszki – dzieci robią dzióbek i lekko go otwierają lub gwiżdżą.
- Baloniki – dzieci nabierają w buzię powietrze i zatrzymują je w wydętych policzkach. Na hasło „pękł” – przekłuwają palcami balonik. Słychać odgłos pękania.
ZABAWY ĆWICZĄCE RUCHY JĘZYKA
- Malarz – język to pędzel, który maluje kropki, kreski, kółka.
- Sufit / podłoga – język do góry i na dół – maksymalnie.
- Kotki – patrz „zabawy ćwiczące ruchy warg nr. 7”.
- Piesek – jest zziajany, dzieci z maksymalnie wysuniętym językiem głośno oddychają.
- Czyszczenie zębów – język czyści { dzieci szorują czubkiem języka} po kolei zęby górne od strony wewnętrznej i zewnętrznej, a następnie żeby dolne z obu stron.
- Liczenie zębów – dzieci tak jak przy liczeniu jakiś przedmiotów dotykają czubkiem języka kolejnych zębów. To samo można robić na polecenie „sprawdźcie językiem czy macie wszystkie nowe ząbki” lub „sprawdźcie językiem czy nie macie dziurki w zębach”.
- Broda i wąsy – dzieci sprawdzają językiem wyciągając go mocno w górę i w dół, czy nie rośnie im broda i wąsy.
- Małpa – zabawa z serii naśladowania zwierząt. Dzieci wprowadzają język miedzy górną wargę a górne zęby lub między dolną wargę a dolne zęby.
- Jaszczurka – kilka płatków kukurydzianych leży na talerzyku. Dziecko ma je wszystkie zebrać posługując się tylko czubkiem języka. Na ilustracji pokazujemy dzieciom długie języki jaszczurek.
- Cukierek – dzieci wypychają raz jeden, raz drugi policzek ostrym czubkiem języka , udając że trzymają w buzi landrynkę. Kolega może sprawdzić twardość „cukierka” dotykając policzek palcem.
- Język na defiladzie – nauczyciel liczy głośno do czterech. Dzieci wykonują energiczne ruchy języka kolejno na górną wargę , do lewego kącika ust, na dolną wargę i do prawego kącika.
- Podrap się po podniebieniu – pokazujemy jak czubek języka je drapie.
- Sztuczki – robimy z języka „łyżeczkę” – unoszenie przodu i boków języka, „rurkę” – prze którą możemy dmuchać, „górkę” – czubek języka zaczepiony o dolne zęby, środek się wybrzusza.
ZABAWY ĆWICZĄCE RUCHY SZCZĘK
- Szuflada – mocne wysuwanie szczęki do przodu i z powrotem.
- Krokodyl – szeroko otwarta buzia – kłapanie szczęk.
- Żarłok – szeroko otwarta buzia – kłapanie szczęk.
- Na pastwisku – dzieci naśladują żucie trawy przez krowy, z zamkniętymi wargami, w różne strony. Zabawę można połączyć z chodzeniem na czworakach i ćwiczeniami naśladującymi dźwięk.
- Śpiewak – dzieci mimiką naśladują śpiew śpiewaka. Gdy nauczyciel przerywa nagranie – dzieci musza zamknąć buzię.
- RYMOWANKI/ WIERSZE
W marcu
Raz śnieg pada,
a raz deszczyk.
Na jeziorze
lód już trzeszczy.
Błękit nieba
lśni w kałuży,
bałwan w słońcu
oczy mruży.
– Koniec zimy.
Przerwa.
Dzwonek.
– To nie dzwonek,
to skowronek!
Zabawa „Dobierz rym”, dobieranie słów rymujących się z wyrazami: pada, deszcz, skowronek
Wiosenny czarodziej
Czary- mary, fiku- miku,
szedł czarodziej po trawniku.
Niósł w plecaku fiołki, róże
a stokrotki gdzie?
W kapturze!
Rzucał kwiaty gdzie się dało,
żeby wszędzie coś pachniało.
Koło ławki, koło krzaka,
jakie kwiaty?
Te z plecaka!
W piaskownicy palmy sadził-
nawet nieźle sobie radził
no i huśtał na huśtawce
rozczochrane dwa dmuchawce.
- Wyczarował, czary-mary,
na kałużach nenufary
aż podwórko zmienił w śliczny
mały ogród botaniczny.
ZABAWY ĆWICZĄCE RUCHY WARG
- Sekret – nic nie powiem – dzieci mocno zaciskają wargi.
- Uśmiechy – dzieci maksymalnie oddalają kąciki ust od siebie pokazując żeby [zęby trzonowe zaciśnięte].
- Rybka – dzieci naśladują rybkę – otwierają i zamykają usta ułożone w literę „o”.
- Całuski – dzieci nawzajem przesyłają sobie całuski ściągając usta w „ryjek”.
- Króliczki – dzieci ściskają i wysuwają wargi mocniej niż przy „u” a potem przesuwają tym „pyszczkiem” w prawą i lewą stronę tak, aby nie ruszać szczęką. Inna mina to zagryzanie dolnej wargi górnymi zębami lub – trudne – unoszenie wargi górnej przy zaciśniętych szczękach tak, aby widoczne były tylko górne zęby.
- Zły pies – dzieci szczerzą zamknięte zęby obnażając je tak, aby dziąsła były widoczne. Warczą.
- Koty – dzieci naśladując koty trzymają między wargami {nie zębami!}plastykowe słomki – wąsy. Dla utrudnienia – słomki w środku możemy obciążyć plasteliną. Ćwiczenia języka – dzieci kotki się oblizują, zlizują mleczko z miseczek – dłoni, mlaskają i ziewają.
- Konik i woźnica – dzieci w parach biegają po sali w rytm melodii. W przerwach – koniki parskają, woźnica cmoka lub koniki kląskają, woźnica woła : prrr….
- Usta i brzuch – usta chcą zajrzeć do brzucha – dzieci wciągają usta w głąb jamy ustnej.
- Zawody – dwoje dzieci stoi naprzeciw siebie, trzyma kartkę papieru między wargami { nie zębami!!} i każde ciągnie w swoją stronę. Inna konkurencja – dzieci na wyścigi zjadają z talerzyka chrupki posługując się tylko wargami.
- Smutny – wesoły pajac – dzieci na sygnał naśladują minę smutnego i wesołego pajaca { uśmiech i podkówka}.
- Ptaszki – dzieci robią dzióbek i lekko go otwierają lub gwiżdżą.
- Baloniki – dzieci nabierają w buzię powietrze i zatrzymują je w wydętych policzkach. Na hasło „pękł” – przekłuwają palcami balonik. Słychać odgłos pękania.
ZABAWY ĆWICZĄCE PODNIEBIENIE MIĘKKIE
- Chory miś – nauczyciel opowiada o chorym misiu. Dzieci ilustrują to opowiadanie, kaszleniem przy wysuniętym na brodę językiem, kichaniem, chrapaniem na wdechu i wydechu, gdy chory miś zasypia po przyjęciu leków.
- Przeciągi – dzieci szeroko otwierają buzie i w takiej pozycji próbują wciągać powietrze nosem a wypuszczać ustami.
„Gimnastyka buzi i języka”
- Podzielcie na sylaby słowo „jarzębina” i podskoczcie tyle razy, ile jest sylab.
- Spróbujcie dotknąć językiem czubek nosa.
- Kląskajcie jak koniki przeskakując z nogi na nogę.
- Policzcie czubkiem języka górne zęby.
- Zróbcie zabawną minę.
- Wypowiedzcie zaklęcie: „tda, tdo, tde, tdu!”
- Zróbcie zabawną minę.
- Mlaskaj językiem o podniebienie.
- Śpiewajcie „la, la, la, la”, tańcząc!
- Mlaskaj językiem o podniebienie.
- Zdmuchnijcie z ręki piórko.
- Chrumkajcie jak świnki.
- Zróbcie rybi pyszczek z warg – zamykajcie go i otwierajcie.
- Nadymajcie policzki.
- Machając rękami, naśladujcie odgłos wydawany przez sowę: „Hu, hu, hu”.
- Zróbcie wdech nosem, a wydech ustami.
RYMOWANKI
Zachęcamy do nauki wesołej rymowanki i wspólnej zabawy z dzieckiem
„Dziwny pies”
Jeden ,dwa, jeden, dwa,
pewna pani miała psa,
trzy i cztery, trzy i cztery,
pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć,
wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem,
wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
kto z was kości mu przyniesie?
Może ja, a może Ty.
Licz od nowa: raz, dwa, trzy…
Danuta Wawiłow
A teraz proponujemy masażyk na poprawę nastroju. Wszyscy lubicie pizzę?
Zachęcamy Was do zrobienia pysznej pizzy… wszystkie składniki macie blisko siebie…
Dobieramy się parami, siadamy jedno za drugim i wykonujemy na plecach partnera (siostry, brata, taty, mamy) czynności, jakie wykonuje się przy pieczeniu pizzy:
- sypiemy mąkę – przebieramy opuszkami palców obu dłoni na plecach partnera,
- zgarniamy ją – brzegami obu dłoni wykonujemy na plecach ruchy zgarniające,
- lejemy oliwę – rysujemy palcem falistą linię, począwszy od karku, aż do dolnej części pleców
- dodajemy szczyptę soli, no może dwie, trzy – lekko, kilka razy, szczypiemy w plecy
- wyrabiamy ciasto – lekko ugniatamy plecy
- wałkujemy – poruszamy dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół pleców,
- wygładzamy placek – głaszczemy plecy
- na wierzchy kładziemy pomidory – delikatnie stukamy w plecy dłońmi złożonymi w miseczki,
- krążki cebuli, oliwki – naciskamy palcem w kilku miejscach
- posypujemy serem i… – szybko muskamy po plecach opuszkami palców obu dłoni
- buch! do pieca! – przytulamy się do pleców dziecka,
- wyjmujemy i kroimy dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla dziadka… –
- naśladujemy krojenie, przesuwając po plecach brzegiem dłoni
- dla ciebie…, dla… – dziecko wymyśla, dla kogo będą jeszcze kawałki pizzy,
- a teraz polewamy keczupem – kreślimy palcem linię z pętlami
- i… zjadamy, mniam, mniam, mniam – naśladujemy gryzienie, chwytając plecy dłońmi.
Karty pracy do wydrukowania: